[hunspell-fi-devel] Sanoja webbisivilta, joku on käynyt hedelmäosastolla

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Dec 1 19:44:36 EET 2005

On Thursday 01 December 2005 18:22, Reijo Tomperi wrote:
> Sanoja webbisivilta. Muutama sana herätti kysymyksiä. Kommentit sanoissa.

Lisätty. Huomioin Tuomon kommentit, ja lisäksi tein seuraavan muutoksen:

-sidos  subst-luokitt
+sidos  subst-p

Poistin myös tyyppiä luistelu, korostus ja potkaisu olevat verbeistä johdetut
substantiivit (nämä kai ovat periaatteessa sama johdos, vaikka päätteet ovat
erilaiset). Lisäsin johdintaulukkoon tämänkin tapauksen automaattisesti
generoitavaksi.

Olen myös päivittänyt tilastosivun ja listan käsittelemättömistä
ispell-sanaston sanoista. Lisäksi hf-testaa käsittelee nyt sanalistat siten,
että se ei huomioi ensimmäisen sarkainmerkin jälkeen tulevaa osaa rivillä
olevasta tekstistä. Eli nyt voitte tehdä www-sovelluksesta haetulle
sanalistalle jotain tällaista:
hf-testaa -c -f sanalistan_nimi
ja saatte listan sanoista, jotka Hunspell jo tunnistaa. Ne pitää siis
tavallisesti poistaa listasta ja myös merkitä poistetuiksi www-sivulla. Enää
ei tarvitse OpenOfficea käyttää. Tähän kyllä voisi ajatella sellaistakin
automatiikkaa, että hf-testaa (tai mahdollisesti jokin uusi työkalu)
poistaisi nuo kyseiset sanat listatiedostosta, ja http-protokollan avulla
pyytäisi www-sovellusta myös merkitsemään samat sanat virheellisiksi. Jos
Reijo haluaa koodata tällaisen toiminnon www-sovellukseen, niin minä voin
kyllä vastaavan apuohjelman tehdä Pythonilla.

Lopuksi minun on valitettavasti todettava, että minun on joulukuun aikana
keskityttävä erääseen toiseen ohjelmointiprojektiin (ei ole julkinen vapaa
ohjelmistoprojekti, vaan tutkimuskäyttöön tuleva simulaatio-ohjelma vaikka
teknisesti onkin gpl-lisenssin alainen) ja siihen liittyvän selostuksen
kirjoittamiseen, sekä tentteihin lukemiseen. Ja tietysti sitten myös joulun
viettoon. Eli en luultavasti ihmeemmin ehdi Hunspelliä kehitellä, mutta olen
toki koko ajan tämän listan kautta tavoitettavissa, sanalistoja voin
käsitellä jos niitä tänne listalle lähetellään, ja voin myös tehdä tarpeen
mukaan parannuksia apuohjelmiin.