[hunspell-fi-devel] Puhekieliset ym. sanat

Jori Mantysalo jori at cs.uta.fi
Fri Dec 2 16:00:46 EET 2005

On Fri, 2 Dec 2005, Harri Pitkänen wrote:

> Olen poistanut johdosten lisäksi muutamia sanoja sen perusteella, että
> ne ovat ehkä liian puhekielisiä. Niitäkin voisi olla hyvä kerätä, mutta
> pitäisi olla ensin mekanismi, jolla ne merkittäisiin puhekielen
> ilmauksiksi.

Käytännössä taitaa olla niin, että samalla vaivalla sanoille on kenties
mahdollista antaa monenlainenkin luokitus. Äkkiseltään ajatellen
esimerkiksi erikoisalojen (matematiikka ja sen 'determinantti', 'tensori'
jne. tulevat mieleen) sanastot voisivat olla lisäpaketteina. Se saattaisi
jopa auttaa tekemään parempaa tekstiä: jos tarvitsee ottaa lisäpaketti
aihealueen X sanoista käyttöön paria sanaa varten, on luultavasti parempi
uudelleenmuotoilla teksti siten että niitä ei tarvitse käyttää.

Lisäksi voihan tuollainen tehostaakin toimintaa. Mikä oikoluvun nopeus nyt
on? Onko sille mitään kompleksisuusarviota sanojen määrän funktiona?

Ilmeisesti käy niin, että luokitukset voivat mennä päällekkäin.

Ja jälleen: en sano, että tällaista luokitusta kannattaa juuri nyt tehdä.
Sanon, että tämä kannattaa pitää mielessä koska sillä voi olla merkitystä
arkkitehtuurin kannalta.

--
Jori Mäntysalo
Laboratorioinsinööri