[hunspell-fi-devel] Sanoja: raa - ris

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 2 18:43:25 EET 2005

On Tuesday 01 November 2005 23:09, Reijo Tomperi wrote:
> Aloin käymään ispellin sanalistaa läpi, r:n kohdalta (tiedoksi muille
> sanojen lisääjille) ja pääsin ris* sanoihin. Tosin joitain sanoja
> varmaan jäänyt välistä paljonkin, etenkin kun pyrin vain ottamaan
> substantiiveja.
>
> Liitetiedostossa siis nämä sanat, pari luokittelematonta löysin, mikäli
> taivutin oikein "rabbi->rabeissa" ja "reisi->reidet". Ritari sanassa
> hämäännyin kanssa, koska en tiennyt onko "ritareiden" sana vai ei. Jos
> se on rana, ritarillekaan ei taida olla sopivaa luokitusta.
>
> Lisäksi lopussa 12 sanaa joiden päätettä en osannut varmaksi sanoa,
> [...]

Jätin nuo viimeiset 12 sanaa lisäämättä, voit laittaa ne toisen listan mukana
(Jarnon neuvojen mukaan). Muut sanat lisäsin, paitsi että jätin nuo
tekijämuodot (rakentaja yms.) lisäämättä. Niitä on kyllä muutamia sanastoon
päässyt, mutta tarkoitus on muodostaa ne automaattisesti verbeistä. Tuo
rabbi-sana ei taida taipua "rabeissa" vaan "rabbeissa" joten kyseessä on ihan
tavallinen subst-p. Kertokaa kuitenkin jos löydätte jostain lähteen joka on
tästä asiasta eri mieltä, niin korjataan sitten asia. Siellä joukossa oli
myös sana "reikä", joka kyllä muodollisesti oli oikein luokiteltu, mutta
koska siihen liittyy heittomerkillisä taivutuksia ("rei'issä") niin jouduin
lisäämään sen poikkeavasti taipuvien sanojen joukkoon.

Korjailin myös sanojen kokoamiseen opastavaa ohjetta www-sivuilla, ja lisäsin
luokat subst-apua ja adj-apua. Niistä pitäisi löytyä vastaus viimeiseen
kysymykseesi.

Tutkiskelin tässä myös niitä substantiiveja, joilta toistaiseksi puuttuu
luokitus. Tulin siihen tulokseen, että parhaimmillaankin meillä on vasta
kahdeksan samalla tavalla taipuvaa substantiivia, jolta puuttuu
taivutusluokka. Koska olen ajatellut, että taivutusluokan muodostamiseksi
luokkaan pitäisi kuulua noin 20 sanaa, niin aion nyt siirtyä vihdoinkin
siihen verbien luokitteluun. En edes tiedä, että miten se olisi järkevintä
tehdä, joten tässä saattaa kulua hetki aikaa erilaisia vaihtoehtoja
kokeillessa.