[hunspell-fi-devel] Miten kehitys toimii? (oli: Re: Sanoja)

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 2 20:40:27 EET 2005

(Anteeksi viestin kulun viivästyminen. Olen nyt lisännyt tuon käyttämäsi
sähköpostiosoitteen "sallittujen" osoitteiden listalle, tavallisesti vain
listan tilaajien osoitteista lähettäminen on sallittu. Tästä pitää laittaa
maininta www-sivulle...)

On Tuesday 01 November 2005 23:13, Tommi Vainikainen wrote:

> Löysin www-sivuston juurikin tänään, ja niin meiliarkistosta kuin
> www-sivuilta ei selvinnyt, että onkohan käytössä jokin
> versionhallintajärjestelmä, jonne on julkinen pääsy? Vai onko aina
> uusin versio se minkä voi ladata www-sivulta?

Ei ole versionhallintajärjestelmää. Valitettavasti. Tämä onkin oikeastaan
ainoa asia, jonka takia harkitsin ensin projektin laittamista SourceForgeen
tai muuhun vastaavaan. Mutta yritetään nyt pärjätä ainakin toistaiseksi
ilman.

> Ehdottaisin myös tgz-pakettia organisoitavan tutumpaan tapaan eli
> siten, että tarrin juuressa on ensin hakemisto hunspell-fi-VERSIO,
> jonka alla vasta on src ja muut. Lisäksi www-sivuilla olevan
> Linux-ohjeen voisi kopioida tekstimuotoon joksikin README-tiedostoksi
> sinne tarrin sisään.

Juuri tuon versionhallintajärjestelmän puuttumisen takia joudun nyt
julkaisemaan "uuden version" parhaimmillaan kolme kertaa päivässä. Näin oli
myös silloin kun tämä projekti vielä sijaitsi people.cc.jyu.fi -palvelimella,
ja tämän hiukan harmillisen seikan takia olen päätynyt tähän epästandardiin
paketointiin. Tässä on se etu, että kun alkuperäinen asennus on ensin tehty
tuolla asennusohjeessa selostetulla (kieltämättä hyvin eriskummallisella)
tavalla, päivitysten asentaminen on suhteellisen helppoa ilman mitään
asennusskriptejä tai manuaalista tiedostojen kopiontia, siirtelyä tai
symbolisten linkkien korjailua. Asennusskriptejä taas en halua ruveta
kirjoittamaan, koska paketin on toimittava Windowsissakin.

Tässä paketointimenetelmässä on muuten jotain loogistakin: kaikki "viralliseen
versioon" kuuluvat tiedostot ovat src-hakemiston alla, muut alihakemistot
sisältävät ainoastaan generoituja tai käyttäjän itse luomia tiedostoja.

Jos tuosta paketissa olevasta README-tiedostosta tosiaan olisi apua, niin voin
tietysti lisätä julkaisuskriptiini komennon, joka generoi sen html-koodista
esimerkiksi Lynxin avulla ennen tgz-paketin pakkaamista. Mutta tässä
vaiheessa kehitystyötä millään näistä tiedostoista ei ole juurikaan käyttöä
muille kuin projektin kehittäjille, jotka joutuvat joka tapauksessa
www-sivuja lukemaan, joten en ole aivan tämän hyödyllisyydestä.

> Olisi myös loogisempaa avata se tgz mikäli tuo hunspellsetup.py ei
> olisi tuolla src-hakemistossa vaan pykälää ylempänä. Näin tietenkin,
> koska setup.py:n sisällä tiedostoviittaukset ovat relatiivisia sinne
> src-hakemistoon.

Tässäkin olen noudattanut sitä periaatetta, että paketin mukana tulevat
tiedostot ovat src-hakemistossa. Kaikki nämä outoudet korjataan kyllä siihen
mennessä kun saamme aikaiseksi oikean, julkaisukelpoisen Hunspell-fi
-sanaston.

> Ja sitten vielä eräs mahdollisesti Debian-riippuvainen asia: Asensin
> libhunspell-dev-paketin epävakaasta Debianista, ja tässä paketissa
> hunspell-kirjaston headerit asennettiin
> /usr/include/hunspell-hakemistoon. Mahtaakohan muut asentaa sen
> headerit suoraan /usr/includeen, jolloin lisä-includepolkua
> /usr/include/hunspell ei tarvita?

Enpä tiedä. Hunspell on ollut Debian Unstablessa muistaakseni vasta muutaman
viikon (OpenOffice.org 2.0:n julkaisemisesta lähtien) joten mahtaako sitä
muissa Linux-jakeluissa vielä ollakaan? Jos joku tietää, olisi kyllä
mielenkiintoista kuulla.