[hunspell-fi-devel] Miten kehitys toimii? (oli: Re: Sanoja)

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 2 22:07:02 EET 2005

On Wednesday 02 November 2005 21:05, Reijo Tomperi wrote:
> Tuohon liittyen olisi pieni lisätoive. Joudun nykyään manuaalisesti
> korjaamaan aina hf-luolistat -tiedostoon nuo dic-tiedostojen
> tiedostonimet sopiviksi. Onko mahdollista sijoittaa nuo asetukset
> erilliseen tiedostoon, jotta niitä ei tarvitse korjata aina kun
> hf-luolistat päivittyy?
>
> Toinen toive olisi, että nämä asetukset voisi antaa
> komentoriviparametrina (ilman ko. ominaisuutta on melko vaikeaa tehdä
> usean käyttäjän versiota tuosta php-ohjelmasta):
> ALKUP_SANASTOT
> HUNSPELL_SANASTO
> HUNSPELL_AFFIKSITIEDOSTO

Toteutin pyytämäsi ominaisuudet niin, että kaikki työhakemistossa
olevat .in.dic -päätteiset tiedostot otetaan automaattisesti mukaan
sanastoon. Eli tehkää jatkossa sanastolisäykset johonkin tiedostoon
hunspell-fi/xxx.in.dic (näitä saa olla montakin), jolloin ei tarvitse tehdä
muutoksia itse skriptiin. Tämän ominaisuuden saa pois valitsimella -n,
oletussanastot saa pois valitsimella -N ja valitsimella -i tied_nimi saa
sanastoon lisäksi mukaan haluamansa tiedoston.
Tiedostot HUNSPELL_SANASTO ja HUNSPELL_AFFIKSIT saa ohitettua valitsimilla -d
ja -a, lisää tietoa saatte komennolla hf-luolistat --help

Toisin sanoen php-ohjelmasta kutsuisit skriptiä jotenkin näin:
hf-luolistat -n -N -i lähdesanasto -a uusi_affiksitiedosto -d uusi_sanasto

Tietysti tässä tehdään edelleen turhia hommia, esimerkiksi affiksitiedoston
generoiminen joka kerran uudestaan on täysin turhaa tuossa sinun
php-ohjelmassasi. Eli minun pitää kai vielä parannella tuota skriptin
käytettävyyttä. Näillä pitäisi kuitenkin päästä liikkeelle.