[hunspell-fi-devel] Ohjeita etunimien taivutukseen (Oli: Etunimiä )

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Nov 7 22:11:18 EET 2005

On Monday 07 November 2005 21:34, Jarno Kiuttu wrote:
> Harri
>
> etunimet-a.in.dic tiedoston sanoja ei ole sanastossa ??
>
> Tässä nämä vielä kerran. Miikka nimeen lisätty av1

Kirjoitin aamulla, että haluan selvittää astevaihteluiden käytön tuossa
listassa olevien nimien kanssa ennen kuin lisään sen sanastoon. Tuossa
lähettämässäsi listassa on muitakin ongelmia kuin Miikka, esimerkiksi Maritta
ja Mirkka, jotka voisit vielä korjata. Minulla on tässä nyt edessäni kopio
Nykysuomen käsikirjan [1] tätä asiaa koskevasta osasta, ja tässä ovat
etunimien taivutukseen liittyvät säännöt pääpiirteissään:

- Astevaihtelut kk->k, pp->p ja tt->t tapahtuvat etunimissä aina kuten
  yleisnimissäkin. Siispä Miikka ja kumppanit tosiaan tarvitsevat tuon
  av1-astevaihtelun.

- Yhden konsonantin astevaihtelut (nk->ng, mp->mm, t->d) jäävät pois
  seuraavissa tapauksissa:
  * astevaihtelu tekisi nimestä oudon, esimerkiksi Aatu->Aatun, ei Aadun.
  * k tai p on kahden vokaalin välissä, esimerkiksi Aku->Akun.
  * etunimi on myös yleisnimi, ja astevaihtelun käyttö tuntuisi sen takia
    oudolta: Lempi->Lempin, ei Lemmen.

- Etunimen lopussa olevaa i-kirjainta ei yleensä korvata taivutuksessa e:llä,
  esimerkiksi Helmi->Helmin (ei Helmen)

- S-loppuiset etunimet taipuvat yleensä kse-päätteellä: Armas->Armaksen (tosin
  myös Armaan on Nykysuomen käsikirjan mukaan hyväksyttävä)

Sukunimien taivutukselle on myös omat sääntönsä, eivätkä nuo edellä mainitut
säännöt ole aivan ehdottomia, niistäkin on poikkeuksia ja monesti useampi
kuin yksi taivutus on mahdollinen. Jos jollakin teistä on kielioppikirja
käytettävissä, tai mahdollisuus lainata sellainen kirjastosta, olisi varmaan
erittäin hyödyllistä tutustua näihin sääntöihin tarkemmin.

Harri

[1] Osmo Ikola, Nykysuomen käsikirja, Weilin+Göös, 1991