[hunspell-fi-devel] Lisätäänkö nämä sanat, vai johdetaanko ne muista?

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 23 21:37:40 EET 2005

On Wednesday 23 November 2005 21:07, Reijo Tomperi wrote:
> Tuolla on taas substantiiveja kertynyt. Todella monia yhdyssanoja
> poistelinkin jo (pitäisi varmaan laittaa heti etusivulle ohje siitä
> ettei yhdyssanoja, kun eivät näköjään ohjeita kovin tarkkaan ole
> lukeneet), mutta mitenkäs näiden sanojen kanssa:
>
> Lisätäänkö nato?

Kyllä sen voi lisätä, mutta ainoastaan siinä merkityksessä missä se tarkoittaa
aviomiehen sisarta. Lyhenteiden käsittelyä en ole vielä ihmeemmin miettinyt.

> [...]
> käyttäjä (käyttää)
> osallistuja (osallistua)
> sikamaisuus (sikamainen)
> riivaaja (riivata)
> maallisuus (maallinen)
> asiallisuus (asiallinen)
> persoonallisuus (persoonallinen)
> tavoitteellisuus (tavoitteellinen)
> paatoksellisuus (paatoksellinen)
> negatiivisuus (negatiivinen)
> positiivisuus (positiivinen)
> paremmuus (hyvä, parempi?)
> nuoruus (nuori)
> ahkeruus (ahkera)
>
> Entä synnytys, puhuminen (synnyttää, puhua)?

Kaikki nämä johdetaan juuri niistä sanoista, jotka sulkuihin olet
kirjoittanut. Eli poistetaan vaan sanastosta. Tosin voisi jopa harkita, että
maallinen, asiallinen, persoonallinen, tavoitteellinen ja paatoksellinen
johdettaisiin edelleen vastaavista substantiiveista maa, asia, persoona,
tavoite ja paatos. Itse asiassa tämä varmaan olisikin paras ratkaisu. Eli älä
myöskään lisää noita adjektiiveja ainakaan ihan vielä, ehkä saammekin ne
"ilmaiseksi" jos jossain vaiheessa ehdin huolehtimaan tarvittavasta
ohjelmoinnista.

Tässä sanojen johtamisessa tosin tulee vastaan se tilanne, että Hunspellissä
nämä johdokset on joissain tilanteissa pakko generoida suoraan sanastoon,
mikä kasvattaa sanaston kokoa vaikka ei lisääkään työn määrää. Käytännössä
tämä tuskin tulee olemaan suurikaan ongelma, ei vaikka johtaisimme jokaisesta
sanasta kymmenen erilaista johdosta ja kymmentä enempää tuskin käytännössä
tarvitaan. Silti minua on alkanut kiinnostaa yhä enemmän tuo SFST-ohjelma,
josta mainitsin maanantaina. Ymmärtääkseni sen kanssa ei tällaista ongelmaa
sanaston turhasta laajenemisesta tulisi. SFST on siis äärellisten
automaattien ohjelmointikieli ja kääntäjä, eli sillä tehty oikoluku toimisi
hyvinkin samanlaisella periaatteella kuin Soikko.

Joo, yhdyssanoja nämä ovat.