[hunspell-fi-devel] libvoikko 0.2, Debian-asennuslähde ja voikon levityksestä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Apr 15 21:34:59 EEST 2006

libvoikko 0.2 on julkaistu. Merkittävin parannus on suhteellisen toimiva
tavutus, joten nyt rohkeimmat voivat jo kokonaan luopua soikosta jos siltä
tuntuu. Itse olen jo tämän tehnyt (tosin en ihan kokonaan, on se edelleen
hyvä olla olemassa vertailun vuoksi). Lisäksi libvoikon ohjelmointirajapintaa
on paranneltu siihen suuntaan, että sitä ehkä jatkossa voisi käyttää
muidenkin kielien kuin suomen oikolukuun. Muuta dokumentaatiota tuolle
rajapinnalle ei ole kuin se, mikä löytyy tiedostosta voikko.h (joka muuten
asentuu aivan järjettömään hakemistoon $PREFIX/include/libvoikko/voikko.h,
pahoittelut jo etukäteen).

Myös kaikki muut komponentit ovat päivittyneet. Malagasta on julkaistu versio
7.3, joka sisältää alkuviikosta tälle listalle lähettämäni korjauksen.
Suomi-Malagaan on tehty konfiguraatiokorjaus tiedostoon suomi.pro, jotta
tavutus lähtisi toimimaan. Muut paketit on päivitetty vastaamaan muuttunutta
ohjelmointirajapintaa.

Asennus onnistuu täsmälleen samalla työläällä tavalla kuin ennenkin. Paitsi
Debian-käyttäjille, joille nyt on tarjolla helppokäyttöinen Teemun ylläpitämä
asennuslähde:

deb http://dtw.silverentertainment.fi/debs/ unstable main

Tuosta lähteestä riittää asentaa paketti openoffice.org2-voikko (ja
toistaiseksi riippuvuusongelman takia myös libvoikko0) jolloin voikko toimii
OpenOfficessa ilman muita asenteluja. Ne jotka haluavat testailla tavutusta
ja oikolukua komentoriviltä käsin voivat asentaa paketin libvoikko-dev jonka
mukana tulee testiohjelmat voikkospell ja voikkohyphenate. Nämä ovat
yksinkertaisia esimerkkiohjelmia, mutta ainakin tavutuksen testaamiseen
paljon käytännöllisempiä kuin OpenOfficen suora käyttäminen. Sanoja vain
sisään stdinin kautta, ja tavutetut (tai oikoluetut) sanat tulostuvat ulos
stdoutista.

Noissa paketeissa on vielä paljon paranneltavaa. Raportit ongelmista libvoikon
ja malagan paketoinnissa voi laittaa minulle ja openoffice.org2-voikon ja
voikko-fi:n paketoinnissa Teemulle. Tai parasta varmaan on kirjoittaa tälle
listalle, niin molemmat näkevät. Minulle nämä paketit ovat ensimmäiset
tekemäni Debian-paketit joten niissä on varmasti vielä paljon korjailtavaa.
Jos ette usko, kokeilkaa komentoa "man voikkospell" :)

Paketit on käännetty Kubuntu Dapperissa (vastaa suunnilleen Debian unstablea)
ja ne ovat toistaiseksi vain i386-arkkitehtuurille. openoffice.org2-voikkoa
lukuun ottamatta uskoisin noiden kuitenkin toimivan missä tahansa
suhteellisen uudessa Debianissa, Ubuntussa yms. Ja openoffice.org2-voikkokin
todennäköisesti monissa näistä. Useimmille paketeille on myös olemassa
amd64-versiot, mutta ne julkaistanee sitten joskus kunhan saadaan
asennuslähde siirrettyä hunspell-fi -palvelimelle, jonne sekä minä että Teemu
voimme sitten suoraan tehdä päivityksiä.

Vielä lopuksi siitä, miten olen ajatellut voikon levittämisen käyttäjille
tapahtuvan. En usko, että tuo soikon kanssa käytetty asennusskriptiin
pohjautuva asennus on oikea tapa Linuxissa, koska sen kanssa ei koskaan ollut
selvää tietoa asennuspaketin toimivuudesta eri jakeluissa. Esimerkiksi parin
viikon aikana olen saanut parikin ilmoitusta, joiden pohjalta on syytä
epäillä ettei se toimi ollenkaan Fedora Core 5:ssä olevan OpenOfficen kanssa,
jos SELinux on käytössä. Ja vastaavia pulmia on ollut ennenkin. Siispä taitaa
olla parempi yrittää jatkossa suosia jakeluiden pakettienhallinnan käyttöä,
ja asennuspakettien kääntämistä jokaisessa jakelussa erikseen, sekä sitä että
voikon toimivuudesta jokaisessa jakelussa todella vastaa joku. Tämä voi
tapahtua joko jakelun ylläpidon toimesta tai vapaaehtoisten avustuksella,
mutta ei soikon tapaan siten että yritetään (ja jossain määrin kuitenkin
epäonnistutaan) tehdä paketti joka toimisi jokaisessa paikassa. Tuo nykyinen
Debian-pakettien jako on luultavasti lähellä lopullista jakoa, joten jos joku
haluaa ryhtyä rpm-paketteja väsäämään, ei tarvitse enää odotella. Windowsissa
asennus tietysti tapahtuu nykyisen Soikon tapaan asennusohjelmalla kuten
siellä tapana on.