[hunspell-fi-devel] Joukahaisen testiasennus päivitetty

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Aug 2 20:56:37 EEST 2006

On Wednesday 02 August 2006 19:47, Reijo Tomperi wrote:

> Mahtaisiko olla hyvä idea laittaa esim. tänne listalle testitunnukset,
> jolla tuonne pääsisi kuka vain kirjautumaan sisälle ja testaamaan. Jos
> kerran muutoksia ei säilytetä, ei pitäisi olla suurta haittaa vaikka
> joku väärin tunnuksia käyttääkin. Testaajia saattaisi löytyä enemmän kun
> ei henkilökohtaisesti tarvitse tunnuksia kysellä.

OK. Kyllä tämäkin tässä tapauksessa käy. Käyttäjätunnus on 'hunspell' ja
salasana 'salahunspell'. Ainoa ongelma tässä vaan on se, että käyttäjien
tunnistus tapahtuu istuntokohtaisten evästeiden avulla, joten useampi henkilö
ei voi samanaikaisesti käyttää samaa tunnusta kahdesta eri paikasta. Eli
kaikki voivat kyllä käyttää tätä tunnusta vapaasti, mutta jos huomaatte
yllättäen automaattisesti kirjautuneenne ulos, on joku toinen varmaankin
kirjautunut samalla tunnuksella sisään. Tässä vaiheessa kannattaa käydä
juomassa kuppi kahvia ja kokeilla uudestaan sitten kun tämä toinen testaaja
on oletettavasti saanut testauksensa testattua.
Ja huomatkaa, että evästeet on sallittava, muuten homma ei toimi.

> Optimaalinen ratkaisu varmaan olisi luopua kokonaan tekemästäni
> sovelluksesta ja tehdä Joukahaiseen itseensä tuollainen toiminnallisuus.
> Koodiani voi luonnollisesti käyttää siinä hyväksi, jos näkee sen
> riittävän hyväksi siihen. Ideana se, että ei tarvitse tehdä sanastojen
> siirtoja eri tietokantojen välillä ja Joukahaisen kehittäjienkin
> kannalta ratkaisu on helpompi (ei tarvitse ylläpitää/kehittää kahta eri
> järjestelmää).

Saatan tämän tehdäkin jossain vaiheessa. Mutta se ei ole ollut vielä mitenkään
etusijalla, koska aikaisemmin tekemäsi systeemi toimii eikä näytä olevan
mitenkään merkittävän työläs käyttääkään, kun tuota kautta puuttuvia sanoja
ei ole mitenkään hirveää tahtia raportoitu. Välillä olen käynyt käynyt tuosta
vanhasta systeemistä poistamassa turhia sanoja ja lisännyt SVN:ään kaikki
oleellisimmat oikeasti puuttuvat sanat. Vanhassa systeemissä on hyvänä
puolena tuo 20 sanan päivärajoitus kirjautumattomille käyttäjille, jonka
toteuttaminen kunnolla vaatii kuitenkin hiukan huolellisuutta. Kopioisin
muuten toteutuksesi suoraan, mutta Joukahainen on Pythonilla kirjoitettu.

20 sanan rajoitus näyttää sivumennen sanoen olevan oikeasti tarpeen, muutaman
kerran olen havainnut joidenkin kirjautumattomien käyttäjien käyttäneen
kiintiönsä syöttämällä sovellukseen pelkkiä jo tunnistettuja sanoja tai muuta
hassua.