[voikko-devel] [hunspell-fi-devel] Monikon -in-genetiivi / m:einä

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Aug 14 10:46:48 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tässä en ole aivan varma, onko tarpeen aina hyväksyä noita "eissä"
> jne. päätteitä. Pitäisi ensin miettiä, kuinka monessa paikassa noita
> ihan oikeasti tarvitaan ("m:eissä" on sekin varmaan aika harvinainen,
> juoksevassa tekstissä on ehdottomasti parempi kirjoittaa
> "metreissä"). Jos kyse on vain muutamasta lyhenteestä niin sitten
> voisi riittää, että Voikkoa varten laitetaan ne sanastoon erillisinä
> poikkeuksina.

Oikeasta tarpeesta olen ihan samaa mieltä. Ei niitä kannata kirjoittaa
juuri mihinkään, koska ne eivät kovin paljon lyhennä eikä lukija
välttämättä tiedä, mitä lyhenteellä tarkoitetaan. Johonkin taulukon
soluun voisi kai joskus joutua laittamaan.

Kielen kannalta mahdollisia ovat ainakin seuraavat (inessiivi):

m:eissä		(metreissä)
s:eissa		(sekunneissa)
h:eissa		(tunneissa)
rad:eissa	(radiaaneissa)