[voikko-devel] Malagan optimointi (-:

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Aug 24 10:33:04 EEST 2006

On Thursday 24 August 2006 08:24, Hannu Väisänen wrote:

> Epäilemättä, mutta kuka homman tekee?

Minä, jos kukaan muu ei ilmoittaudu vapaaehtoiseksi.

> Tietysti LAG eli left associative grammar, jota Malaga käyttää.
> Vai tarkoitatko formalismilla sitä, miltä kuvaus näyttää
> paperille kirjoitettuna?

Tätä jälkimmäistä. LAG taitaa olla vähemmän tunnettu formalismi, joten vaikka
sillekin olisi olemassa yleisesti käytetty notaatio (muukin kuin puhdas
Malaga-koodi), en ole varma kannattaako sitä käyttää. Formalismista toiseen
siirtyminen ohjelmointivaiheessa ei pitäisi olla mahdotonta, vaikka tietysti
tällaisia asioita pitää miettiä etukäteen ennen kuin alkaa hirveästi töitä
tekemään.

> Hyvin teoreettinen kuvaus LAGista on
>    Hausser, Roland (1992): "Complexity in Left-Associative Grammar."
>    Theoretical Computer Science 106(2), 283-308, Dortrecht: Elsevier.
> jonka voi imuroida täältä:
> http://www.linguistik.uni-erlangen.de/de_contents/publications.php

Tämäpä todella on hyödyllinen artikkeli. Pitää tutustua siihen joskus
paremmalla ajalla. Nopeasti selailtuna se näyttää kyllä vahvistavan sen mitä
toivoinkin, eli että LAGit ovat riittävän vahvoja kuvaamaan kaikki
kontekstivapaat kieliopit ja niiden järkevät laajennuksetkin. Eli ei pitäisi
olla mitään pelkoa siitä, että vahingossa muotoilisimme sellaisen säännöstön
jota Malagalla ei pystyisi ollenkaan toteuttamaan.