[voikko-devel] Voikon Mandriva-paketit

Anssi Hannula anssi.hannula at gmail.com
Thu Aug 24 21:26:18 EEST 2006

Harri Pitkänen wrote:

> Jos nuo paketit menevät contrib-osioon (joka varmaankin on monilla käyttäjillä
> jo valmiiksi konfiguroituna) ei ole ehkä tarvetta laittaa samoista paketeista
> kopioita Lemin kunnan palvelimelle. Ohjeet pakettien asentamiseen voisi kyllä
> laittaa. Lisäksi Voikon lataussivulle voisi alkaa tehdä listaa
> käyttöjärjestelmistä, joissa Voikko on mukana jo valmiina. Mandriva taitaa
> ehtiä tässä kisassa ensimmäiseksi.

Itse asiassa suurimmalla osalla Mandriva-käyttäjistä on konfiguroitu
"Official"-mediat, jotka ovat lähes täysin jäädytettyinä releasen
jälkeen. "Community"-mediat vastaavat julkaisuhetkellä
"Official"-medioiden sisältöä, mutta saavat muitakin uusia paketteja
kuin kriittisiä päivityksiä. 2006.0:n Community-medioiden ongelmana on
suuri indeksitiedoston koko käytettäessä versiota josta löytyvät
description+filelist+changelogit (60Mt, ilman näitä 1,5Mt), joka on
ladattava aina päivitettäessä, sekä se että ko. medioiden olemassaolo on
dokumentoitu heikosti.

Tämän takia (ja sen ettei enchantin voikko-pluginia tuonne 2006.0
community contribiin tule) ehdotin oman asennuslähteen hostaamista.

Toki voisi pelkät ohjeetkin laittaa, joissa kerrotaan, miten voidaan
vaihtaa Official-mediat Community-medioihin ja mitä ne ovat, mutta
epäilen että monet haluaisivat pitää package descriptionit saatavana
ilman kymmenien megatavujen latauksia per päivityskerta.
(asennuslähde-layoutia on tarkoitus muuttaa 2007.0:ssa, jottei tällaista
tilannetta synny sen kanssa myöhemmin)

Toistaalta myös Mandriva 2007.0:n julkaisu on lähellä, jossa nämä
voikko-paketit tulevat löytymään ihan normaaliasennuslähteistä.

--
Anssi Hannula