[voikko-devel] Voikon lisenssi lataussivulla

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Dec 6 17:43:09 EET 2006

On Wednesday 06 December 2006 13:20, Teemu Likonen wrote:
> Itse asian olet varmasti ymmärtänyt oikein; asia vain ei oikein avaudu
> tuosta lataussivulla olevasta tekstistä. Väärin on puhua sopimuksesta,
> koska emme tee sellaista kenenkään kanssa. Me vain GPL-lisenssin
> muodossa annamme käyttäjälle enemmän oikeuksia kuin hänellä muutoin
> olisi.

Tuon sanamuodon taustalla oli ajatus, että usein ohjelmien käyttö vaatii
lisenssisopimuksen hyväksymisen, koska suuri osa ohjelmistolisensseistä
todella on sopimuksia. Eli jos joku Voikon ladattuaan ihmettelee, miksi
missään vaiheessa ei tarvitse painaa "Hyväksyn"-nappulaa, niin vastaus on
tuossa lauseessa. En ajatellut, että joku tulkitsisi sen niin että GPL on
sopimus (jota vain ei tarvitse hyväksyä). Mutta kyllähän siitä kieltämättä
sellaisenkin kuvan saattaa saada, pitänee siis yrittää vähän parempaa
muotoilua. Riittäisiköhän se, että siirretään tuo lause vähän aikaisemmaksi
ennen kuin aletaan puhua GPL:stä, jolloin ei niin helposti tule käsitystä
että "lisenssisopimuksella" viitattaisiin juuri GPL:ään.

"Kaikkia Voikon komponentteja voi käyttää ilman lisenssimaksuja tai
lisenssisopimusten hyväksymistä. Niitä voi myös levittää edelleen sekä
muokata GPL-lisenssin ehdoilla. Yksittäisten komponenttien kohdalla
lisenssiehdot voivat olla tätäkin väljemmät. Ohjelmien toimivuudelle ei
kuitenkaan tarjota minkäänlaista takuuta. Ohjelman asentaja on itse vastuussa
asennuksen mahdollisesti aiheuttamista ongelmista."

Yllä olevassa ehdotuksessa lisenssisopimuksista puhutaan vielä monikossa,
jolloin on ehkäpä selvempää että tässä ei viitata mihinkään tiettyyn
lisenssiin. Olisiko tämä parempi?