[voikko-devel] Toisen laatutavan taivutus Suomi-malagassa

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Wed Dec 13 07:20:27 EET 2006

On Tue, Dec 12, 2006 at 08:33:13PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Joo, kuulostavat nuo minustakin vanhentuneilta. Voisi jättää pois, tai vielä
> mieluummin mukaan vain silloin kun asetus vanhat_muodot on käytössä.

Tehdään seuraavaan versioon.

> Onko muuten tuossa joku ajatus takana, että laatutavat ja johdokset menevät
> osittain päällekkäin? Kun löytyy esimerkiksi laatutapa_2_ttU ja johdin_ttU,
> ja nuo tuntuvat sopivan samoihin sanoihin. Eli "myyty", "nuolaistuiden" jne.
> tuottavat aina kaksi kaksi analyysia.

Niiden pitäisi mennä ihan kokonaan päällekäin, mutta tiedostossa
suomi.lex olevan bugin takia ne eivät mene. (-: Korjaan virheen
seuraavaan versioon. [1] Syynä on se, että tiedostojen indeksoinnissa
laatutapoja (puhuva, puhuttava, puhunut, puhuttu) pidetään paitsi
teonsanojen taivutusmuotoina myös erillisinä laatusanoina. Samoin on
myös kolmas nimitapa (puhuma), joka taipuu muutamassa sijamuodossa
teonsanan taivutusmuotona, mutta kaikissa sijamuodoissa nimisanana.
Sen sijaan neljäs nimitapa ei ole ollenkaan teonsanan taivutusmuoto
vaan erillinen nimisana, joka taipuu kaikissa sijamuodoissa. Tämä
johtuu siitä, että teonsanan taivutusmuotona sillä on vain kaksi
sijamuotoa (puhuminen, puhumista) --- ainakin niiden muistikuvien
mukaan, joita minulla on siitä kieliopista, jota minulle yritettiin
opettaa koulussa.

[1] Saman tien kirjoitan tiedoston suomi.lex uudelleen käyttämään
taivutuskaavoista generoitua taivutuskoodia.