[voikko-devel] Automaattiset korjaukset

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Dec 16 19:57:49 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Oikeastaan sen suurin ongelma
> on siinä, että ihmiset yleensä inhoavat automaattisia korjauksia, ja
> pieni vaara on olemassa että tuo käyttäjän huomaamatta korjaisi
> jotain joka juuri kyseisessä poikkeuksellisessa tilanteessa olisikin
> ollut oikein.

Oikeassa olet. Kun tekstiä mennään automaattisesti sorkkimaan, täytyy
pitäytyä vain neutraaleissa asioissa, joissa ei ole semanttista eikä
merkittävää tyylillistä eroa. Listaamani yhdyssanavirheet ovat
mielestäni tällaisia. Hyvin harva haluaa käyttää esimerkiksi
sanoja "*ikäänkuin" tai "*jompana kumpana" tyylikeinona; se ei
lukijalle useinkaan välity sellaisena vaan ainoastaan virheenä.

Sen sijaan esimerkiksi murteisiin ja puhekieleen usein kuuluvaa
geminaatiota ("oleppas") tai ylimääräistä vokaalia ("kolome"; kutsutaan
joskus švaavokaaliksi, vaikka foneettisesti se ei sitä välttämättä ole)
ei kannata automaattisesti korjata. Puhekieltä kirjoitetaan usein ihan
tietoisesti, joten riittää, että oikoluku vain merkkaa sanat
yleiskielen vastaisiksi.

> Mutta koska kieliopin tarkastus, jota OOo:n puolelta tarvitaan tuon
> alkuperäisen suunnitelmani toteuttamiseen, ei taida ehtiä edes
> versioon 2.2, voisi ehkä harkitakin tuon tekemäsi listan käyttämistä
> automaattikorjausten kautta.
- -
> Yksi vaihtoehto on sekin, että allekirjoitat JCA:n ja lähetät tuon
> lisättäväksi suoraan OpenOfficen IssueZillan kautta. Sitten se on
> käytettävissä automaattisesti kaikilla uusien versioiden mukana,
> mutta toisaalta se voisi olla haitaksikin kun kieliopin
> tarkastuksessa kykenisimme havaitsemaan samat virheet.

Sinänsä tuohon yhdyssana - sanaliitto-listaan ei ole _kellään_
tekijänoikeutta. Se ei ole missään suhteessa niin omaperäinen, että sen
voisi katsoa tekijänoikeuslain mukaiseksi teokseksi. Listalle saa kuka
tahansa tehdä mitä haluaa. Minun luvalla tai sen puutteella ei ole
merkitystä.

Taidat silti olla oikeassa: ainakin huomasin jostain FAQista, että Sun
haluaa oikeuden luovutuksen pieniinkin materiaalin lisäyksiin. Jos joku
teistä on jo moisen paperin allekirjoittanut, voi hän toki halutessaan
noita eteenpäin toimittaa (tietäen, että todellisuudessa se on lain
edessä yleistä omaisuutta - myös Sunin tuotteisiin liitettynä).

Mutta niin, jos ei halua häslätä Sunin kanssa, voi ilmeisesti liittää
korjauslistat erilliseen pakettiin, mahdollisesti
openoffice.org-voikkoon. Tässä on myös se hyvä puoli, että muutosten
tekemisessä on vähemmän välikäsiä. Siksi kannatan korjauslistojen
liittämistä jotenkin läheisesti openoffice.org-voikkoon. En kyllä
tiedä, miten se tapahtuu. :)