[voikko-devel] Historiallisen taivutusluokan selitys; Kotuksen sanalista

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Dec 19 12:58:47 EET 2006

On Mon, Dec 18, 2006 at 10:20:43PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Tulee mahdollisia tekijänoikeusongelmia, jotka pitäisi selvittää ensin. On eri
> asia käyttää Nykysuomen sanakirjaa lähdemateriaalina omaa luokitusta
> laadittaessa kuin alkaa tietoisesti levittämään kopioita Nykysuomen
> sanakirjan taivutustiedoista ilman omaa luovaa panosta (tai paremminkin
> kriittistä arviointia).

Enpä tullut ajatelleeksi tekijänoikeusongelmia. Mitäpä jos annetaan
kentän nimenä olla historiallinen taivutusluokka ja määritellään se
näin (olen kirjoittanut erot aiempaan määrittelyyn ISOILLA
KIRJAIMILLA):

Suuri osa Joukahaisen sanastosta on alun perin kerätty tiedostojen
indeksointiin (http://joyds1.joensuu.fi/sukija/sukija.html).
Vanhojen tekstien indeksointia varten sanojen taivutuksessa täytyy
hyväksyä myös vanhentuneita, nykykieleen kuulumattomia taivutusmuotoja
(esim. matala => matalata; nykykielessä matalaa). Koska Joukahaisen
sanaston on tarkoitus olla käyttökelpoinen sekä oikoluvussa että
tiedostojen indeksoinnissa, joillekin sanoille täytyy laittaa
sanastoon kaksi eri taivutusta.

Historiallinen taivutus -kenttä on taivutus, joka sanalla
ON TIEDOSTOJEN INDEKSOINTIA VARTEN.

Kun uusia sanoja lisätään, historiallinen taivutus -kenttää ei
tarvitse täyttää, mutta sen saa toki täyttää jos [[KIELIKORVASI SANOO,
ETTÄ[1]]] SANALLA ON VANHOJA TAIVUTUSMUOTOJA, JOITA EI ENÄÄ KÄYTETÄ
NYKYKIELESSÄ. Jos taas sanastossa jo olevan sanan taivutusluokka
muutetaan nykykielen mukaiseksi, eikä sanalla ole vielä historiallista
taivutusluokkaa, sanan alkuperäinen taivutusluokka tulee siirtää
historialliseksi taivutusluokaksi.

[1] Nämä kolme sanaa voi ehkä jättää pois.