[voikko-devel] Historiallisen taivutusluokan selitys

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Wed Dec 20 08:29:57 EET 2006

On Tue, Dec 19, 2006 at 08:41:21PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Jotenkin näin sen määritelmän voisi tehdä. Sitten vain pitäisi tietää, missä
> muodossa taivutusluokat laitetaan kenttään "historiallinen taivutusluokka".

Se on tietysti Nykysuomen sanakirjan (NS) mukainen taivutusluokka.
Selitykseen on syytä lisätä huomautus, että tekijänoikeussyistä koko
NS:ää ei voi kopioida sanastoon. Täytyy vielä muotoilla asia
tarkemmin.

Fred Karlssonin kirjassa Suomen kielen äänne- ja muotorakenne on
taulukko NS:n taivutusluokkien frekvensseistä. Luokkia on noin 130
(Perussanakirjassa 78), mutta seitsemässätoista taivutusluokassa on
vain yksi sana (mm. ainoa, mies, ori, uros) ja melkein puolet
taivutusluokista on sellaisia, joissa on kymmenen sanaa tai vähemmän.
Näihin sanaluokkiin kuuluvia sanoja on yhteensä alle 200. Kaikki eivät
ole Suomi-malagan sanastossa (tai jos ovat, osalla on väärä
taivutusluokka :-); valitettavasti Karlsson ei ole listannut sanoja),
mutta lisään niitä (tai korjaan taivutuksia) sitä mukaa, kun virheitä
löytyy. Esim. Juhani Ahon teoksissa
(http://www.lonnrot.net/etext.html) esiintyvät taivutusmuodot piennä
(pienenä) ja nuorna, nuorra (nuorena).

Mitä tästä opimme? Opimme sen, että melkein puolet historiallisten
taivutusluokkien ongelmasta ratkeaa pikkuhiljaa itsekseen.

Suomi-malagaan olen toteuttanut nämä harvinaiset taivutusluokat niin,
että Sukija-versioon tulee NS:n taivutusluokkien taivutus, mutta
Voikko-versiosta olen jättänyt pois harvinaiset muodot (esim. piennä,
nuorna, nuorra). Onko tämä paras tapa käsitellä taivutusluokkia, joita
ei enää ole Perussanakirjassa tai Kotuksen sanastossa? Onko parempi,
että tällaisille sanoille laitetaan historialliseksi taivutusluokaksi
(Suomi-malagassa kenttä jatko_sukija) NS:n taivutusluokka ja
nykyiseksi taivutusluokaksi Kotuksen sanaston taivutusluokka
(Suomi-malagassa kenttä jatko_voikko).

Ehkä kentän jatko_sukija nimi on syytä vaihtaa, koska Sukija-versiossa
taivutuksen pitää olla kenttien jatko_sukija ja jatko_voikko unioni.