[hunspell-fi-devel] Malaga ja suomen muoto-oppi

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Feb 13 15:11:31 EET 2006

On Monday 13 February 2006 11:47, Hannu Väisänen wrote:
> Malagalla (http://malaga-grammars.de/) voisi suomen kielen kuvauksen
> tehdä ehkä helpommin kuin hunspellillä.
>

> This is malaga, version 6.16.
> Copyright (C) 1995 Bjoern Beutel.
> This program is part of Malaga, a system for Natural Language Analysis.
> You can distribute it under the terms of the GNU General Public License.
> malaga> ma alusta
> Analyses of "alusta":
> 1: "alustaa"
> 2: "alusta"
> 3: "alku"
> 4: "alunen"
> 5: "alus"

Tämä vaikuttaa muuten hyvinkin mielenkiintoiselta, mutta pelkäänpä lisenssin
tuottavan ongelmia. Vaikka itse mielelläni siirtyisin puhtaaseen GPL:ään,
niin totuus kuitenkin taitaa olla, että se rajoittaa ohjelman
käyttökelpoisuutta turhan paljon. Ja myös niiden tahojen määrää, jotka
olisivat kiinnostuneita tätä projektia tukemaan. Ohjelmakoodin on melkein
pakko olla käytettävissä LGPL-lisenssillä, jos halutaan välttää tällaisia
ongelmia.

Toisaalta olen kyllä valmis siirtymään Hunspell-formalismista johonkin
parempaan, jos sellainen mahdollisuus tulee eteen. Muun muassa tätä silmällä
pitäen olemme alusta lähtien tallentaneet sanaston Hunspellistä
riippumattomaan formaattiin, ja Hunspellin affiksitiedoston generoiminen
helpommin käsiteltäväistä ja toteutusriippumattomista lähtötiedoista on juuri
työn alla. Näiden pohjalta luulisi sitten saavan suuren osan tiedoista
Malagaankin, jos vain kirjoittaa sopivan muuntimen.