[hunspell-fi-devel] Lisenssiongelmia? (oli: Malaga ja suomen muoto-oppi)

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Feb 14 16:00:57 EET 2006

On Mon, Feb 13, 2006 at 03:11:31PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Vaikka itse mielelläni siirtyisin puhtaaseen GPL:ään,
> niin totuus kuitenkin taitaa olla, että se rajoittaa ohjelman
> käyttökelpoisuutta turhan paljon. Ja myös niiden tahojen määrää, jotka
> olisivat kiinnostuneita tätä projektia tukemaan. Ohjelmakoodin on melkein
> pakko olla käytettävissä LGPL-lisenssillä, jos halutaan välttää tällaisia
> ongelmia.

Osaa hunspell-fi:n tiedostoista kuitenkin jaetaan GPL-lisensillä
(http://www.hunspell-fi.org/tiedostot.php).

Mitä LGPL:llä voi tehdä sellaista, mitä GPL:llä ei voi?
Käsittääkseni hunspell-fi:stä pitäisi tulla vapaa ohjelma...

> Toisaalta olen kyllä valmis siirtymään Hunspell-formalismista johonkin
> parempaan, jos sellainen mahdollisuus tulee eteen. Muun muassa tätä silmällä
> pitäen olemme alusta lähtien tallentaneet sanaston Hunspellistä
> riippumattomaan formaattiin, ja Hunspellin affiksitiedoston generoiminen
> helpommin käsiteltäväistä ja toteutusriippumattomista lähtötiedoista on juuri
> työn alla. Näiden pohjalta luulisi sitten saavan suuren osan tiedoista
> Malagaankin, jos vain kirjoittaa sopivan muuntimen.

Kiitos, mutta ei tarvitse vaivautua. (-: Minulla on jo malagalla
kirjoitettu suomen kielen muoto-opin kuvaus.