[hunspell-fi-devel] Lisenssiongelmia? (oli: Malaga ja suomen muoto-oppi)

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Feb 14 18:07:15 EET 2006

On Tuesday 14 February 2006 16:00, Hannu Väisänen wrote:
> Osaa hunspell-fi:n tiedostoista kuitenkin jaetaan GPL-lisensillä
> (http://www.hunspell-fi.org/tiedostot.php).
> Mitä LGPL:llä voi tehdä sellaista, mitä GPL:llä ei voi?
> Käsittääkseni hunspell-fi:stä pitäisi tulla vapaa ohjelma...

LGPL:n alaisia ohjelmia voi linkittää (tietyin ehdoin) millä tahansa
lisensseillä levitettäviin ohjelmiin. GPL:n alaisia ohjelmia voi linkittää
vain GPL:n alaisiin ohjelmiin. OpenOffice.org on LGPL:n alainen, Firefox,
Thunderbird MPL:n alaisia (tosin rinnakkaislisenssöinti GPL:lle ja LGPL:lle
on valmistumassa lähiaikoina). Kword ja AbiWord ovat GPL:n alaisia.

On totta, että suurin osa tuottamastamme materiaalista on GPL:n alaisuudessa.
Mutta kaikki GPL-lisensöity materiaali kuuluu jompaan kumpaan seuraavista
ryhmistä:
- Apuohjelmat, joita ei ole linkitetä loppukäyttäjän käyttämiin ohjelmiin.
  Itse asiassa loppukäyttäjä ei näitä välttämättä tarvitse ollenkaan.
- Sanastot ym, jotka sisältävät oikolukuohjeman prosessoitavaksi tarkoitettua
  dataa, mutta eivät ole itse ohjelman osia.

LGPL:n lause 3 mahdollistaa kyllä uudelleenlisensöimisen GPL:n alaisuuteen,
minkä johdosta LGPL ja GPL ovat tavallaan "yhteensopivia". Mutta esimerkiksi
OpenOfficen kohdalla tämän lauseen soveltaminen johtaisi monenmoisiin
ongelmiin (Java, ulkopuoliset UNO-komponentit, Mozilla jne.) joita ainakaan
minä en halua ruveta selvittelemään, enkä usko kovinkaan monen OpenOfficen
käyttäjänkään olevan kiinnostunut moisesta urakasta. Siispä käytännössä
GPL-lisensöity oikolukukomponentti olisi käyttökelpoinen lähinnä KDE:ssa ja
Abiwordissa, ei muualla. Tämä taas johtaisi siihen, että ne, joilla muuten
saattaisi olla intressejä tukea tätä projektia, menettäisivät kiinnostuksensa
aika nopeasti. Ja laajaa tukea tästä urakasta ei selvitä. (Pasi Ryhänen on
kyllä todistanut tämän viimeisen lauseen vääräksi, joten on ehkä parempi
sanoa niin, että ei selvitä tämän vuosikymmenen aikana.)

Voi toivoa, että tulevaisuudessa GPL (ja sen kanssa yhteensopivat lisenssit)
tulevat niin laajaan käyttöön, että puhtaan GPL:n käyttö on ongelmatonta
tällaisissakin projekteissa. Nykyään tilanne vain on mutkikkaampi.