[hunspell-fi-devel] Oikoluvussa käytetty merkistö

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Feb 24 21:22:49 EET 2006

On Friday 24 February 2006 09:50, Teemu Likonen wrote:
> Joo, tässä nyt vain irrallisia huomioita oikoluvun ja suomen kielen
> kannalta. Ei siis minään kannanottona tai varsinkaan välittömänä
> toteutusvaatimuksena nyt kehitteillä oleviin oikolukuohjelmiin.

Kyllä nuo kaikki minusta ovat toteutettavissa olevia ominaisuuksia. Jopa
ligatuurien pilkkominen automaattitavutuksessa pitäisi olla mahdollista, ja
OpenOffice taitaa tukeakin tällaista, vaikka Soikko ei siihen pysty.

Näiltä osin kiireellisempää on tosin ensin korjata OpenOfficea, jotta se
tajuaisi olla hajottamatta sanoja oikoluvussa kaksoispisteiden ja luultavasti
joidenkin noiden mainitsemiesi merkkien kohdalta. IssueZillaan joulun
aikoihin lähettämäni korjaus tekee tämän vain U+002D:n kohdalla, mutta kaikki
muutkin pitäisi testata ja tarvittaessa korjata. Pystyn kyllä tekemään itse
korjaukset, mutta tietoni eivät riitä määrittelemään, mitä tarkalleen ottaen
pitäisi korjata, ja aikaakaan ei oikein olisi korjausten testaamiseen.
Keskustelimme tästä asiasta Eliaksen kanssa tänään, toivottavasti ensi
viikolla saadaan tälle tehtyä jotain.