[hunspell-fi-devel] Mukaan kehitystyöhön

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Jan 16 19:43:17 EET 2006

Hei!

On Monday 16 January 2006 18:44, Teemu Likonen wrote:
> Tervehdys,
>
> haluan tulla hunspell-fi-projektiin mukaan ainakin sanastoa kehittämään.
> Toistaiseksi olen vain lueskellut www.hunspell-fi.org-sivustoa ja
> liittynyt tälle listalle. Arvioisin, että minusta ei kovin tekniseen
> virittelyyn ole, mutta suomen kieltä kuvittelen kuitenkin osaavani
> keskivertotallaajaa paremmin.
>
>  - TL

Kyllähän tuossa sanaston kehittämisessäkin työtä riittää. Se prosessi vaan on
ollut vähän pysähdyksissä kun vietin viimeisen kuukauden erikoistyötä
kirjoittaen enkä ole ehtinyt noita sanalistoja käsittelemään. Mutta nyt tuota
aikaa taas alkaa olla enemmän käytettävissä. Yritän huomenna käsitellä ne
joulukuussa käsittelemättä jääneet listat. Tuolla sanastonkeruusovelluksessa
näyttäisi olevan kohtuullisesti uusia sanoja odottamassa, pikaisesti
silmäilemällä siellä on joitakin virheellisiäkin sanoja. Jos haluat tunnukset
tuohon järjestelmään, niin ne ainakin voisi käydä läpi ja poistaa
virheelliset. Substantiiveja voisi kanssa luokitella.

Toinen asia, mikä olisi hyvä organisoida jotenkin, olisi tuo erikoisalojen
sanaston kerääminen. Jos saisimme myös sitä vähän kasaan, voisi olla helpompi
houkutella ihmisiä testaamaan Hunspelliä. Huomasin nimittäin tässä
viikonloppuna (olen nähtävästi kärsinyt valikoivasta sokeudesta tähän asti)
että OpenOfficessa voi käyttää useampaa oikolukukomponenttia samanaikaisesti.
Tällöin Hunspell voisi tunnistaa sellaista erikoissanastoa jota Soikko ei
tunne, Soikkoonhan emme voi mitään sanoja lisätä. Kun ihmiset vähitellen
tottuisivat Hunspellin olemassaoloon, niin kiinnostus auttaa tässä
projektissa voisi kasvaa muutenkin ja pian sitä Soikkoa ei sitten enää
tarvitakaan... Eli siis etenisimme osittain takaperoisesti, keräisimme myös
harvinaista ja uutta sanastoa vakiintuneen sanaston rinnalla. Erikoisalojen
sanoja ei voi kerätä tavallisen sanastonkeruusovelluksen kautta, koska niille
pitää merkitä se erikoisala jonka sanastoa ne ovat, ja muutenkin ne on
tarkistettava huolellisemmin kun on aika vaikea arvioida tuntemattomien
sanojen oikeinkirjoitusta.

Kirjoittelen vielä lisää huomenna kunhan saan itselleni jonkinlaista
toimintasuunnitelmaa aikaiseksi. Ja saan hoidettua erään toisen asian alta
pois, siitä kirjoitan vielä tänään tuonne OpenOfficen listalle.