[hunspell-fi-devel] Mukaan kehitystyöhön

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Jan 16 23:48:46 EET 2006

On Monday 16 January 2006 23:22, Teemu Likonen wrote:
> Jep, haluan tunnuksen ja voin käydä noiden asioiden kimppuun -
> tutustuttuani ensin hieman systeemiin.

Laitan tuon tunnuksen erillisessä viestissä.

> [...]
>   http://www.hunspell-fi.org/ohjeet.php
> mainitaan mm., että adjektiiveihin ei pidä lisätä sellaisia sanoja kuin
> "juokseva", "lentävä" tai "laulava", koska ne voidaan johtaa verbeistä.
> Itse asiassa ne ovatkin verbejä; I partisiippi sisältää juuri kaikki
> nuo verbin adjektiivin kaltaiset muodot.
>
> aktiivi:  laula|va     : laula|va|t
> passiivi: laule|tta|va : laule|tta|va|t
>
> Sanaluokka on kuitenkin verbi. Mutta kenties tiedättä ja se ohje olikin
> tarkoituksella yksinkertaistettu. Kouluissa I partisiipit opetetaan
> yleensä adjektiiveina, ettei lasten pää mene ihan sekaisin :)

Itse asiassa en muuten varmaankaan tiennyt asiaa tuota tekstiä
kirjoittaessani. Myöhemmin se kyllä tuli vastaan kun tein nuo ensimmäiset
verbitaivutukset, jolloin jätin partisiipit tarkoituksella pois. Tekniseltä
kannalta noita ilman muuta kannattaa käsitellä adjektiiveina, koska ne
taipuvat kuten adjektiivit. Totta on silti, että meidän pitäisi yrittää
käyttää kieliopin mukaisia ilmaisuja ettei tule epäselvyyksiä.