[hunspell-fi-devel] [SPAM] Partisiipit

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Jan 17 11:38:31 EET 2006

On Tuesday 17 January 2006 09:43, Teemu Likonen wrote:
> Lisätyissä sanoissa on aika paljon noita I partisiippeja (kiehu|va) ja
> myös II partisiippeja (kiehu|nut) luokiteltuina adjektiiveiksi.
> Poistetaanko ne vai kuinka?

Joo, poistetaan. Mutta tietysti tuossa tilanteessa voi samalla varmistaa, että
"kiehua" on listassa mukana.

> Sitten on tietysti sanoja, jotka kuuluvat kahteen sanaluokkaan riippuen
> tilanteesta...

Niitä ei kai tuon liittymän kautta voi laittaa kuin yhteen sanaluokkaan. Mutta
taivutusluokkien lisäämisen yhteydessä tuonkin asian voi sitten korjata.

On Tuesday 17 January 2006 10:34, Teemu Likonen wrote:
> Sanojen lisäämisessä heittomerkki katkaisee sanan. Joku oli lisännyt
> rei'ittää-verbin, ja siitä oli tullut "rei" ja "ittää". Lisäksi herää
> kysymys itse heittomerkistä; sehän on ASCIIssa U+0027 ja Unicodessa
> U+2019.

Tuo johtuu varmaan siitä, että erikoismerkit poistetaan tietoturvasyistä. Voin
joskus vilkaista tuota koodia ja katsoa, onko tuo helposti korjattavissa
(ellei Reijo ehdi ensin). Mutta siihen asti nuo sanat voi jättää sinne
tuollaisenaan, ne saa kyllä korjattua samalla kun sanoja taivutellaan.
Ja käytetään sitä ASCII-versiota, jotta voidaan jatkossakin käyttää
Latin1-merkistöä Hunspellin sisällä.

> Myös hattu-s:lliset sanat menevät väärin: "šamaani" > "amaani".

Tässä on sama juttu, mutta pitäisi olla helpompi sallia tuo hattu-s kuin
heittomerkki.