[hunspell-fi-devel] Heittomerkit ja hattu-s:t

Reijo Tomperi reijo.tomperi at pp2.inet.fi
Tue Jan 17 20:52:45 EET 2006

Teemu Likonen wrote:
> Sanojen lisäämisessä heittomerkki katkaisee sanan. Joku oli lisännyt
> rei'ittää-verbin, ja siitä oli tullut "rei" ja "ittää". Lisäksi herää
> kysymys itse heittomerkistä; sehän on ASCIIssa U+0027 ja Unicodessa
> U+2019.
>
> Myös hattu-s:lliset sanat menevät väärin: "šamaani" > "amaani".
Minä voin tutkia tuota kun kerkeän. Periaatteessa kyseessä on tunnettu
ominaisuus. Sallittujen merkkien listassa on toistaiseksi vain a-ö
kirjaimet. Kaikki muut merkit luokitellaan erotinmerkeiksi jotka
ilmoittavat sanaväleistä.

Ajattelin että heittomerkillä varustettuja sanoja on niin vähän etten
niitä varten jaksa tehdä erikoiskäsittelyä (mahdoinko olla väärässä?).
Shamaania en varsinaisesti tullut edes ajatelleeksi, mutta mietin kyllä
että mahtaako joku haluta käyttää sanoissa muita kuin perusaakkosia.
Ilmeisesti halusi.

Periaatteessa homman voi tehdä myös niinpäin että luokitellaan vain
tietyt merkit erotinmerkeiksi ja kaikki muut aakkosiksi, mutta en tiedä
onko tämä suomea ajatellen järkevä ratkaisu.