[hunspell-fi-devel] [SPAM] Partisiipit

Ville Nygrén ville.nygren at gmail.com
Thu Jan 26 17:37:02 EET 2006

On Monday 16 January 2006 23:22, Teemu Likonen wrote:
> Sitten toinen juttu. Ohjesivulla
> http://www.hunspell-fi.org/ohjeet.php
> mainitaan mm., että adjektiiveihin ei pidä lisätä sellaisia sanoja kuin
> "juokseva", "lentävä" tai "laulava", koska ne voidaan johtaa verbeistä.
> Itse asiassa ne ovatkin verbejä; I partisiippi sisältää juuri kaikki
> nuo verbin adjektiivin kaltaiset muodot.
>
> aktiivi:  laula|va     : laula|va|t
> passiivi: laule|tta|va : laule|tta|va|t
>
> Sanaluokka on kuitenkin verbi. Mutta kenties tiedättä ja se ohje olikin
> tarkoituksella yksinkertaistettu. Kouluissa I partisiipit opetetaan
> [...]

Ja sitten yliopistossa taas opetetaan, että on "pitkälti makuasia, missä
määrin niitä ylipäätään pidetään verbeinä" (E.Itkonen). Jos puhutaan
kielitieteellisestä näkökulmasta, niin noiden sanaluokka-luokittelujen
kanssa on vähän niin ja näin. Rajat ovat häilyviä, mutta oikolukuohjelman
puitteissa ei ole mieltä pitää partisiippejä verbeinä. Syyt pitää partisiippejä
verbeinä eivät liity niinkään sanan taivutukseen, vaan sen rooliin lauseessa.
Kun oikolukuohjelma tarkistaa _sanojen_ oikeinkirjoitusta, on partisiipit
järkevintä luokitella verbien finiittimuodoista johdetuiksi adjektiiveiksi.

Kannattaa muistaa, että vaikka jossakin mielessä on olemassa
kirjakieli (tai tapa, jolla suomea kirjoitetaan "oikein"), ei ole
olemassa mitään
virallista kielen teoreettista kuvausta, jota tarvitsisi orjallisesti noudattaa.
En usko, että mitään erityistä epäselvyyttä seuraa siitä, että partisiippejä
pidetään adjektiiveina: kieliteoreettiselta kannalta ratkaisu on aivan yhtä
perusteltu kuin pitää niitä verbeinä ja jos sovellus -- oikolukuohjelma --
kääntää vaa'an adjektiivien puoleen, niin ei kannata ujostella tässä
teoreettisessa valinnassa.

--
Ville Nygrén                    tel. +35840 837 9731
Uudenmaantie 70 C 51  ville.nygren at gmail.com
20720 Turku