[hunspell-fi-devel] lainen johdokset

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Jul 3 10:14:01 EEST 2006

On Monday 03 July 2006 00:37, Reijo Tomperi wrote:

> Tuo kuulosti työläältä. Onko tarkoituksena tehdä jokin työkalu tuota
> helpottamaan? Esim. samaa tyyliä kuin hunspelliä varten tekemäni
> Hf-luokittaja, jolle taivutetaan sanaa ja ohjelma yrittää sitten arvata
> sille sopivan luokan (tai antaa ehdotukset kaikista luokista jotka
> sopivat)?

Joukahaisella tämä on tarkoitus tehdä, ei tosin sillä periaatteella jolla
hf-luokittaja toimi, koska malagan kanssa se olisi aivan liian hidasta
(jokaisen taivutusluokan kokeileminen vaatisi uudelleenkäännöksen, ja
taivtusluokkia on paljon enemmän kuin meidän Hunspell-luokituksessamme oli).
Jo nyt Joukahainen täyttää automaattisesti kentän 'alku' ja myös kentän 'äs'
(jonka arvon tosin voi tarvittaessa korvata jos automaattisesti valittu menee
väärin) sekä joitakin muita kenttiä, jota en edellisessä viestissä
käsitellyt. Siinä on lisäksi yksinkertaisempi taivutusluokitus kuin puhtaassa
Suomi-malagassa.

Taivutusluokan valinnassa käyttäjän kannalta mukavin ja luotettavin menetelmä
olisi ehkä rakentaa päätöspuu, jonka lehtisolmuihin taivutusluokat laitetaan.
Puuta pitkin edettäisiin tekemällä valintoja joko sen perusteella, mihin
kirjaimeen tai kirjaimiin sana loppuu (tämän kone voi tehdä automaattisesti)
tai sen perusteella, onko jokin tietty taivutus testattavan sanan kohdalla
oikein (tätä pitää kysyä käyttäjältä). Voitanee olettaa, että käyttäjä osaa
valita sanaluokan ja astevaihteluluokan itse (tätäkin voi tosin auttaa
ohjelmallisesti tarpeen mukaan). Tämän luokittajan tekeminen ei kylläkään
kuulu COSS:in kanssa tekemääni sopimukseen, mutta kyllä minä sen varmaan
silti jossain vaiheessa teen, jos en nyt kesällä ehdi niin viimeistään
syksyllä. Saavathan sitä toki muutkin rakentaa.