[hunspell-fi-devel] -OttA- ja -OittA-johdokset

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Jul 3 13:41:47 EEST 2006

On Monday 03 July 2006 12:20, Teemu Likonen wrote:
> Edelleen menee väärin kaikki "kiilto : *kiilloittaa", "tieto :
> *tiedoittaa", "vero : *veroittaa" -jutut. Toisin sanoen kantasanaltaan
> kaksitavuiset -o- tai -ö-loppuiset kuuluisivat -otta-taivutukseen.
> Pienen grep'ailun perusteella arpoisin ne <alittaa>-osastolle.
>
> En vain oikein vielä tajua Suomi-Malagaa tarpeeksi. Siellä on
> esimerkiksi rivi:
>

> [perusmuoto: "verottaa", alku: "vero", luokka: teonsana, jatko:
> <kirjoittaa>, äs: a];
>

> perusmuoto-kentässä oleva "verottaa" on oikein. Voikko ei kuitenkaan
> sitä tunnista vaan sen sijaan virheellisesti
> [...]

Niinpä tietysti. Tämä ei ollutkaan aivan niin yksinkertaista kuin olin
ajatellut. Uusi korjausyritys on SVN:ssä (versio r198). Vaihdoin tiedostossa
suomi.all lisättäviksi päätteiksi i:ttömät versiot, mutta lisäsin tiedostossa
sanat.lex i:n kaikkiin niihin alku-kenttiin, joissa sitä tarvitaan. Tämä
valitettavasti rikkoo sanaston yhteensopivuuden sukijan kanssa, sillä nyt
näistä muutetuista sanoista ei enää saa automaattisesti generoitua
(virheellisiä) i:ttömiä versioita. Yhteensopivuuden palauttaminen vaatisi
uuden taivutusluokan <verottaa> lisäämistä.