[hunspell-fi-devel] Fwd: Re: lainen johdokset

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Jul 3 16:16:52 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tällaisia erikoisuuksia on muitakin, kuten Parainen - paraistelainen.
> Herää vain kysymys, onko näitä murteellisia muotoja lisätä sanastoon,
> jonka on tarkoitus olla yleiskielen sanasto.

Mikä on yleiskieltä? Jos kielen logiikka sanoo yhtä mutta käytännössä
kaikki kielen käyttäjät sanovat toista, niin tällöin aina normien rajat
venyvät. Googlen "äänestyksen" tuloksia:

"oulaislainen"		32 osumaa
"oulaistelainen"	372 osumaa

"paraislainen"		683 osumaa
"paraistelainen"	3 osumaa

Oulaislainen-sana esiintyi sähköpostipalveluja tarjoavan
oulaislainen.com-yhtiön ja muilla siihen liittyvillä sivuilla. Näkyi
myös esiintyvän foorumeilla, jossa keskusteltiin, kumpi muoto on
oikea "oulaislainen" vai "oulaistelainen".

Ei, minulla ei ole mitään tunnesiteitä Oulaisiin ja sen asukkaisiin,
mutta pidän ehdottomasti oulaistelainen-nimeä ns. oikeampana ja
yleiskielisenä. Molemmat voisi oikoluvussa hyväksyä.