[hunspell-fi-devel] Joukahainen, Voikko 1.0 (asiaa paketoijille), Soikko

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Jul 4 12:12:15 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Lopuksi vielä openoffice.org-voikon/Oo2-voikon paketoijille:
> asettakaa riippuvuus OpenOfficeen sellaiseksi, että uuden
> upstream-version asentaminen OpenOfficesta pakottaa Oo2-voikon
> poiston ennen OOo-binäärien korvaamista uusilla versioilla.
> OpenOfficen C++ -kielellä tehtyjen UNO-komponenttien yhteensopivuus
> näyttää olevan aika huteraa versioiden välillä. Älkää kuitenkaan
> laittako liian tiukkaa versioriippuvuutta, ettei
> tietoturvapäivitykset asentaminen OpenOfficelle muutu mahdottomaksi.

Ymmärrän taustalla olevan syyn mutta olen sitä mieltä, että tällainen
ratkaisu tuottaa enemmän ongelmia kuin se korjaa tai ehkäisee.

Debianilaisessa maailmassa tuo toteutetaan käytännössä niin, että
Oo2-voikon debian/control-tiedostoon laitetaan kenttä
  Conflicts: openoffice.org-core (>= uusi_upstream-versio)
jossa uusi_upstream-versio laitetaan pykälää (?) suuremmaksi kuin
nykyinen. Näin pakotetaan poistamaan Oo2-voikko ennen OOo:n
päivittämistä. Samalla on tietysti tehtävä uusi versio Oo2-voikosta: se
käännetään uuden OOo:n kanssa ja päivitetään taas Conflicts-kenttä
pykälän eteenpäin.

Edellisestä seuraa, että Oo2-voikon lähdekoodipaketit eivät enää
itsestään sovi joka tilanteeseen vaan nimenomaan tietylle OOo:n
versiolle. Sikäli kuin ymmärrän, sen aiheuttaa pelkästään tuo
Conflicts-kenttä, koska sinänsä distron oman OOo:n kanssa käännetty
Oo2-voikko käsittääkseni toimisi.

Konkreettinen tilanne: Ubuntu Dapperiin tehdään sille sopiva Oo2-voikko
(mukaan lukien se Conflicts-kenttä). Dapperin OOo pysynee varsin
muuttumattomana (2.0.2) jonkin aikaa, ja Dapperia sinänsä saatetaan
käyttää pitkäänkin. Loppuvuodesta ilmestyy seuraava Ubuntu nimeltä
Edgy. Sen jälkeen (tai ehkä jopa ennen) voi ilmestyä uudemmasta OOo:sta
(2.0.3?) Dapperille backportaus. Conflicts-kentän vuoksi Oo2-voikko ei
toimi tuon backportin kanssa, vaikka se kenties oikeasti toimisikin.
Backportia käyttävät eivät saa lähdekoodipaketista käännettyä
Oo2-voikkoakaan toimimaan, vaikka se oikeasti olisi käännetty
backportatun OOo:n openoffice.org-dev-paketin kanssa ja siten olisi
yhteensopiva. "Kovakoodattu" Conflicts-kenttä estää. Paradoksaalista,
koska distron työkaluilla lähdekoodista kääntämällä pitäisi nimenomaan
saada se kaikkein toimivin.

On epäilemättä totta, että OOo:n versioiden välillä UNO-komponenttien
yhteensopivuus on huteraa. OOo:n uusia versioita tulee pääasiassa
Debian unstableen ja Ubuntun kehitysversioon (nyt/kohta Edgy). Näiden
kanssa Oo2-voikon on tavallaan "luvallistakin" mennä välillä rikki, se
on distron kehitysversioiden luonne välillä. Heille voisi joka
tapauksessa suositella vain lähdekoodista kääntämistä ja paketin
poistoa ennen OOo:n päivittämistä.

Kaikki varmaankin ovat samaa mieltä, että jos ongelmia täytyy
väistämättä jollekin aiheuttaa, niin mieluummin kehitysversioiden
käyttäjille kuin suurelle yleisölle. Voisiko olettaa, että _julkaistun_
distron mahdolliset OOo:n päivitykset eivät riko UNO-komponenttien
yhteensopivuutta niin pahasti, että tätä mainittua Conflicts-kenttää
tarvittaisiin? No, täysin ei voida olettaa ainakaan backportien osalta.

Mitä olemme mieltä? Siis sen lisäksi, että koko UNO-systeemi joutaisi
jonnekin tosi syvälle. :)