[hunspell-fi-devel] Voida, kanavoida, haravoida

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue Jul 25 07:35:05 EEST 2006

On Mon, Jul 24, 2006 at 04:11:31PM +0300, Harri Pitkänen wrote:
> Olen yrittänyt selvittää näiden taivutusten (siis jatko-kentän arvojen) eroja,
> ja tähän olen päätynyt:
>
> voida: kaksitavuinen adjektiivijohdos "voiva", joka taipuu
> komparatiivissa "voivEmpi".
>
> kanavoida: monitavuinen adjektiivijohdos "kanavoiva", joka taipuu
> komparatiivissa "kanavoivAmpi". Lisäksi näistä voidaan tehdä
> johdos "kanavoiduit" ("voiduit" on väärin), muuten sama taivutus kuin
> voida-luokassa.
>
> haravoida: muuten sama kuin kanavoida, mutta taivutus voi tapahtua myös
> muodossa "haravoitsin", "haravoitsit" jne.

Meni ihan oikein.

> Jos tämä on oikein, niin siinä tapauksessa "eskaloida" on mielestäni väärässä
> luokassa: siinä on nyt jatko: <voida>, kun pitäisi varmaankin olla jatko:
> <kanavoida>. Lisäksi en oikein ymmärrä, millä perusteella joillakin sanoilla
> on tuo "itsi/itse" -taivutus mutta toisilla ei. Tähän on varmaan jokin
> historiallinen peruste,

Eri sanojen taivutukset on otettu Nykysuomen sanakirjasta. On tietysti
mahdollista, että minulta (tai sanakirjan toimituskunnalta :-) on joku
sana lipsahtanut väärään taivutusluokkaan. Luultavasti minulta, sillä
en ole tarkastanut jokaista taivutusta sanakirjasta, vaan luottanut
kielikorvaani.