[hunspell-fi-devel] Joukahaisen sijoituspaikka

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Jun 16 10:58:44 EEST 2006

Aikataulun mukaan sanastonhallintasovellus Joukahaisen pitäisi olla valmis
ensimmäisen vaiheen testaukseen ensi viikon lopulla. Tässä aikataulussa olen
pysynyt: tällä hetkellä sovellukseen pystyy tuomaan ja viemään
Suomi-Malagasta noin 9000 sanaa siten että kaikki tiedot (taivutusluokat
yms.) säilyvät siirrossa oleellisin osin oikeina.

Alustavasti on ollut puhetta, että sovellus sijoitetaan
lokalisointi.org -palvelimelle, koska tällä meidän nykyisellä palvelimella ei
ole mahdollisuutta Pythonin tai Postgresql:n käyttöön. Minulla on jo
tarvittavat käyttäjätunnukset kyseiselle palvelimelle, mutta tuon palvelimen
ohjelmistoympäristön kanssa on pieniä ongelmia: siellä käytetään Debianin
epävakaata testiversiota versiota mikä tekee ohjelmien asennuksesta varsin
riskialtista ja työlästä puuhaa. Ennen kuin otan sen riskin että rikon jotain
tuolla kyseisellä palvelimella nykyään olevista ohjelmista, kysyisin että
onko jollakulla tällä listalla olijoista mahdollisesti kiinnostusta tarjota
Joukahaiselle sijoituspaikkaa? Käytännössä palvelimella tarvitsisi olla
asennettuna Python, Apache ja Postgresql, Apachen mod_python ja Pythonin
Postgresql-moduuli (python2.4-pygresql). Itselläni on asennettuna seuraavat
versiot:

       libapache-mod-python2.4 2:2.7.10-4.1
                     python2.4 2.4.3-1
            python2.4-pygresql 1:3.8-1.1
                        apache 1.3.34-2
                postgresql-8.1 8.1.4-2
         postgresql-client-8.1 8.1.4-2

mutta muutkin versiot näistä kaikista ohjelmista käyvät, kunhan Python on
vähintään versiota 2.3.

Itse en välttämättä tarvitse minkäänlaisia käyttäjätunnuksia, jos palvelimen
ylläpitäjä huolehtii myös Joukahaisen asennuksesta. Jos ongelmia ei tule,
tähän ei tarvitsisi edes varata kovin paljon aikaa sen jälkeen kun
ensiasennus on ohi: riittänee että tuota julkisesti käytössä olevaa
Joukahaista päivitetään parin viikon välein tämän kesän aikana ja myöhemmin
paljon harvemmin. Mutta voin myös huolehtia Joukahaisen asennuksesta ja
ylläpidosta itse. Voidaan olettaa, että kovin suurta tietoliikennemäärää
sovelluksen käyttö ei aiheuta. Sijoituspaikkaa tarjoavan ei tarvitse sitoutua
hommaan pitkäksi aikaa, kuukauden tai parin varoitusaika olisi kuitenkin hyvä
jos sovellus jostain syystä tarvitsee siirtää toiseen paikkaan. Mikäli
sijoituspaikan tarjoaa jokin yritys, yhdistys, kunta (tai oikeastaan mikä
tahansa) voi "sponsorin" logon toki lisätä sovelluksen sivupohjaan (näin on
tehty myös Lemin kunnassa, ks. http://www.lemi.fi/oo2-soikko/)

Jos vapaaehtoisia ylläpitäjiä ei löydy, käytämme tuota
lokalisointi.org -palvelinta, mutta tarjoanpa tässä nyt kuitenkin tilaisuutta
muillekin siltä varalta että kiinnostusta sattuisi löytymään. Yhteydenotot
asian suhteen mielellään ensi keskiviikkoon mennessä, tosi vapaaehtoisista
ylläpitäjistä olen kiinnostunut senkin jälkeen.