[hunspell-fi-devel] Abortin taivutus (oli Re: Joukahaisen testiasennus)

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Thu Jun 22 14:21:52 EEST 2006

On Thu, Jun 22, 2006 at 01:50:56PM +0300, Harri Pitkänen wrote:
> Ratkaisen asian vaikka niin, että lisään Joukahaiseen "historiallinen
> taivutus" -kentän, johon tällaista tietoa voidaan tallentaa. Tämä
> historiallinen taivutus voidaan sitten tulkita tarkoittavan likimain samaa
> kuin Nykysuomen sanakirjan taivutus silloin kun nämä eroavat toisistaan.
> Ensisijaisesti taivutusluokitus saa kuitenkin perustua nykyiseen
> taivutukseen, koska tämä on varmasti hyödyllisintä useimmille sanaston
> käyttäjille.

Eli siis Suomi-malagan Voikko-versiossa on nykyinen taivutus ja
Sukija-versiossa vanha taivutus? Suomi-malagan eri versioissahan jo
taivutetaan antautua-tyyppiset sanat eri tavalla.

> Sanojen selityksiä ei silti varmaankaan ole
> luvallista kopioida

Luultavasti ei. Jos sanojen selitykset ylittävät teoskynnyksen, ne
ovat tekijänoikeuden alaisia (eikä luettelosuojan), joka on voimassa
70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen.

> Sanastoa laajennettaessa ei kuitenkaan voida edellyttää että tuota eroa
> osattaisiin tehdä uusille sanoille (siksi kai niitä ei enää uudemmissa
> sanakirjoissa erotellakaan) joten  voidaan vaikka päättää, että ensisijaisesti
> sanat laitetaan luokkaan "paperi" jos tarkempaa tietoa sanan harvinaisten
> taivutusten keskinäisestä järjestyksestä ei ole.

Näin minä olen tehnyt, kun olen lisännyt uusia sanoja Suomi-malagaan.