[hunspell-fi-devel] Sukija ja suomi-malaga, versio 0.3

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Mar 2 10:23:29 EET 2006

On Thursday 02 March 2006 08:50, Hannu Väisänen wrote:
> Sukijasta ja suomi-malagasta on ilmestynyt versio 0.3.
>
> Muutokset edelliseen versioon on kerrottu tiedostossa ChangeLog.

Itse asiassa tuolla on muutama sana, joissa algoritmi antaa väärän tuloksen.
Luin läpi tekemäsi muutokset, ja alla on muutama kohta joissa algoritmi on
toiminut huonosti, lähinnä siksi että sanat eivät ole suomea tai ne ovat
yhdyssanoja tai etuliitteellisiä sanoja. Miinusmerkillä alkavat rivit ovat
versiosta 0.2 ja plusmerkillä alkavat versiosta 0.3.

-[perusmuoto: "anotherlevel", alku: "anotherlevel", luokka: nimisana, jatko:
<edam>, äs: ä];
+[perusmuoto: "anotherlevel", alku: "anotherlevel", luokka: nimisana, jatko:
<edam>, äs: a];

Yhdyssana (another|level) joten taivutuspäätteissä aikaisempi ä olisi parempi.

-[perusmuoto: "flex", alku: "flex", luokka: nimi, jatko: <kalsium>, äs: aä];
+[perusmuoto: "flex", alku: "flex", luokka: nimi, jatko: <kalsium>, äs: a];

Tässä pitäisi olla ainakin ä, enkä heti keksi miksi a olisi sopiva.

-[perusmuoto: "ghostscript", alku: "ghostscript", luokka: nimi, jatko:
<kalsium>, äs: ä];
+[perusmuoto: "ghostscript", alku: "ghostscript", luokka: nimi, jatko:
<kalsium>, äs: a];

ghost|script eli alkuperäinen ä oli oikein.

-[perusmuoto: "digitaali", alku: "digitaali", luokka: etuliite, jatko: @sana2,
äs: aä];
+[perusmuoto: "digitaali", alku: "digitaal", luokka: nimisana, jatko: <risti>,
äs: a];

Minä en heti keksi, missä sanaa "digitaali" voisi muuten käyttää kuin
etuliitteenä.

-[perusmuoto: "pluskvamperfekti", alku: "pluskvamperfekt", luokka: nimisana,
jatko: <risti>, äs: ä];
+[perusmuoto: "pluskvamperfekti", alku: "pluskvamperfekt", luokka: nimisana,
jatko: <risti>, äs: a];

pluskvam|perfekti, eli ä taitaa olla oikein.

-[perusmuoto: "ruthenberg", alku: "ruthenberg", luokka: sukunimi, jatko:
<kalsium>, äs: ä];
+[perusmuoto: "ruthenberg", alku: "ruthenberg", luokka: sukunimi, jatko:
<kalsium>, äs: a];

Tässä varmaan kävisi sekä a että ä. Tuo voidaan tulkita yhdyssanaksi ruthen|
berg ja lisäksi lausuttaessa sanassa berg voi olla ä-äänne. Noilla
perusteilla taivutuspäätteissä pitäisi siis käyttää ä:tä, mutta koska tämä on
vieraskielinen nimi, niin myös a on kaiketi hyväksyttävä.

-[perusmuoto: "schwarzschild", alku: "schwarzschild", luokka: sukunimi, jatko:
<kalsium>, äs: ä];
+[perusmuoto: "schwarzschild", alku: "schwarzschild", luokka: sukunimi, jatko:
<kalsium>, äs: a];

Tämän kai voisi myös ajatella olevan schwarz|schild jolloin ä olisi
hyväksyttävä a:n lisäksi.

Osa näistä sanoista voisi olla parasta siirtää erikoissanastoihin, ghostscript
ainakin on tällainen tapaus.