[hunspell-fi-devel] SFST ja Koskennimen malli (oli: Aikataulua)

ylijyra at csc.fi ylijyra at csc.fi
Tue May 9 08:31:18 EEST 2006

On Mon, 8 May, 2006 3:35 pm, Harri Pitkänen wrote:

> Tätä kannattaa joka tapauksessa kysyä Koskenniemeltä itseltään, koska
> häntä varmaan muutenkin kiinnostaisi tietää mikäli tällaiseen projektiin
> ryhdytään.

Anteeksi että en ole pystynyt seuraamaan keskusteluanne.  SFST-asia
kuitenkin herätti mielenkiintoni.

En ole tullut ajatelleeksi että niitä ei voisi lainata siinä missä
muutakin hänen väitöskirjastaan, mutta on toki kohteliainta kysyä Kimmolta
itseltään.  Joka tapauksessa on kyseenalaista kannattaako samoja
koodeja käyttää, kun ne eivät vastaa kielitoimiston sanakirjan koodeja.
Kielitoimiston koodeja voi lähes varmasti käyttää, koska heidän
sanalistansa koodeineen on tulossa kesällä avoimeksi.  Tämän vuoksi
sanakirjan taivutustyyppejä pitäisi ehkä alkaa muuntaa SFST:n esitymuotoon
(tämän tekeminen edellyttää tarkempaa ohjettamme siitä mikä esitysmuoto
voisi olla hyvä)

Siirtyminen SFST/TWOL:iin on hyödyllinen parannus, johon voidaan siirtyä
myöhemmin.  Se mahdollistaisi morfologisen analysoinnin, paremmat
korjausehdotukset ja tehokkaan toteutuksen.

Me olemme Koskenniemen kanssa laatineet tieteellisen artikkelin
siitä millaiselta nykyistetty TWOL voisi näyttää jos se rakennetaan
SFST:n päälle.  Se ei ole täsmälleen sama kuin Kimmon väitöskirjassa,
mutta hyvin lähellä sitä.  Kyseistä formalismia tarvitaan lähinnä
astevaihteluiden kuvaamiseen elegantilla tavalla.

--
Anssi Yli-Jyrä
CSC