[hunspell-fi-devel] [patch] [suomi-malaga] Isot kirjaimet

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon May 15 15:12:49 EEST 2006

Jori Mantysalo kirjoitti:

> Vielä yksi listalta poimittu: yhdyssanat ja viiva. Kirjoitin tänä
> aamuna sähköpostiin sanan "lehmä-asiaa". Mielestäni pikemminkin
> selkeytin viestiä kuin heikensin sitä tuolla väliviivalla. Kuitenkin
> taisit kirjoittaa, että yhdyssanoissa tulisi hyväksyä väliviiva vain,
> jos molemmin puolin viivaa on sama vokaali.

Yhdysmerkkiä voi käyttää osoittamaan, että yhdyssanan osana on sitaatti.
Jos me täällä keskustelemme lehmistä, niin puhumme varmaankin
lehmäasioista. Jos taas esimerkiksi haluamme viitata mahdolliseen
lehmiin liittyvään julkiseen keskusteluun, niin käytämme lehmä-sanaa
tuon keskustelun otsikkona, ja siten se on yhdyssanan osana
sitaattina: "tämä lehmä-asia on herättänyt eduskunnassa..."

Sitten tuo OpenOffice-nimi tai vastaava, jossa on suuraakkosia keskellä
sanaa. Voisi olla vaikka firma nimeltä VideoEspoo Oy. Nimi täytyy
tietysti kirjoittaa niin kuin se on, mutta oikolukua ei minun mielestä
tarvitse jättää niin väljäksi, että kaikki pien- ja suuraakkosversiot
kelpaavat. Tällaista esiintyy vain erisnimissä, ja niitä voi kukin
opettaa omalle tekstinkäsittelyohjelmalleen.

Voidaan tietysti kysyä, että pitäisikö jotkut yleisimmistä nimistä
tunnistaa jo valmiiksi. Ehkä niitä voisi laittaa johonkin omaan
kategoriaan, jottei yleissääntö (vain ensimmäinen kirjain _tai_ kaikki
kirjaimet isolla) tulisi liian väljäksi.

 - TL