[hunspell-fi-devel] Erisnimet yhdyssanoissa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon May 29 09:25:57 EEST 2006

On Monday 29 May 2006 07:04, Hannu Väisänen wrote:

> Kaksi näistä ongelmista on korjattu suomi-malgan versiossa 7-beta6.
>
> # yhdysviiva sanan alussa tai lopussa
> # "Ruotsin-laiva"

Hienoa! Tuohon viimeiseenkin ongelmaan (poikkeavat tavutukset ja isot
kirjaimet keskellä sanaa) on ratkaisu olemassa, toteutan sen tällä viikolla
kunhan ensin saan nämä korjausehdotusasiat hoidettua loppuun.

> Yksi olisi helppo lisätä
>
> # selventävät yhdysviivat ("syys-ilta")
>
> mutta silloin yhdysviiva hyväksyttäisiin missä vain ("paketti-auto"). (-:

Syys-ilta oli huono esimerkki, koska Suomi-Malaga itse asiassa hyväksyy sen
("syys" on sanastossa etuliite eikä nimisana). Parempi esimerkki samasta
ilmiöstä olisi ollut "kaivos-aukko" tai Teemun mainitsemat "sisar-ilta"
ja "nyky-isyys". Näitä ei oikeastaan voi mitenkään kunnolla ratkaista
Suomi-Malagan sisällä. Libvoikossa se on mahdollista tehdä siten, että jos
Malaga ei hyväksy yhden yhdysviivan sisältävää sanaa "sisar-ilta", kokeillaan
yhdysviivatonta versiota "sisarilta" ja jos Malaga tuottaa tälle sanalle
enemmän kuin yhden analyysin, joista ainakin yksi tulee yhdyssanasta "sisar|
ilta" ja toinen jostain muusta tulkinnasta, niin yhdysviivallinen versio
poikkeuksellisesti hyväksytään.