[voikko-devel] Oikoluvun laatu: tuotemerkit, yritysten nimet ja harvinaiset sanat

Tero Kuparinen kanttu at emdia.fi
Wed Nov 1 12:16:28 EET 2006

Mitä nyt olen itse käynyt tuota sanastoa läpi, niin tällä hetkellä pitäisi
löytyä:
	- kaikki Suomen kunnat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta
	- kaikki alkuaineet
	- kaikki Euroopan valtiot
	- kaikki Yhdysvaltain osavaltiot
	- yleisimmät jalokivet
	- kaikki yleisimmät suomalaiset etunimet

Sanastosta uupuu vielä ainakin:
	- suurin osa Suomen kaupunginosista, taajamista ja kylistä
	- suurin osa suomalaisista sukunimistä
	- suurin osa maailman valtioista, varsinkin kaikki "banaanivaltiot"
	- paljon suomalaisia lintuja
	- paljon musiikkilajeja kuten vaikka blues ja tekno

muutenkaan en tiedä miten tiettyjen hyvin yleisten muttei välttämättä niin
virallisten sanojan kohdalla tulisi menetellä. Onko esim. "skene" mikään sana
suomessa (vrt. demoscene) ?

Olen samaa mieltä, ettei oikolukua saisi huonontaa kasvattamalla sanastoa
turhaan. Uskon kuitenkin, että pitkiä ja vaikeita sanoja voi hyvällä
omallatunnolla lisätä ilman, että homonyymejä ilmenisi.

Ihmettelen kuitenkin miksi voikko tunnistaa "yhdyssanoja" joissa on
etunimi+sana, esim. "Teemunsilakka", ilmeisesti voikko ei edes tee mitään
eroa erilaisten substantiivien välille?

En ole tosin saanut pitkään aikaan käännettyä uutta voikkoa gentoon
automake -päivityksen johdosta.

		-- Tero