[voikko-devel] Oikoluvun laatu: tuotemerkit, yritysten nimet ja harvinaiset sanat

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Nov 1 13:02:27 EET 2006

Tero Kuparinen kirjoitti:

> Mitä nyt olen itse käynyt tuota sanastoa läpi, niin tällä hetkellä
> pitäisi löytyä:

Kiitos! Hienoa työtä.

> Sanastosta uupuu vielä ainakin:
> 	- suurin osa Suomen kaupunginosista, taajamista ja kylistä
> 	- suurin osa suomalaisista sukunimistä
> 	- suurin osa maailman valtioista, varsinkin kaikki "banaanivaltiot"
> 	- paljon suomalaisia lintuja
> 	- paljon musiikkilajeja kuten vaikka blues ja tekno

Näissä toteuttaisin perstuntumaa "yleisimmät mukaan". Harvoja nimiä vain
harva jää kaipaamaan. :)

> muutenkaan en tiedä miten tiettyjen hyvin yleisten muttei välttämättä
> niin virallisten sanojan kohdalla tulisi menetellä. Onko esim.
> "skene" mikään sana suomessa (vrt. demoscene) ?

Tuo on aina hyvä kysymys. Joissakin tilanteissa voi tehdä niin, ettei
lisää tämän kaltaista sanaa erikseen vaan ainoastaan ne yhdyssanat,
joissa se yleisimmin ilmenee. Yksi näkökulma on, että puhekielinen sana
ei välttämättä ole kielenkäytössä kovin pitkäikäinen, ja siten sen
lisääminen oikolukuun ei ole tarpeellista. Lisäksi erikoisempien
ilmaisujen käyttäjä itsekin usein tietää, että ilmaisu on erikoinen.
Hän tuntee sen käyttöalan ja taivutuksen. Oikoluvussa ei tarvitse
kaikkeen kielenkäyttöön ottaa kantaa. Kysymys ei silti ole aina helppo.
Mikä on puhekieltä ja mikä virallista? Mikä on yleiskiltä ja mikä
murretta? Ei rajaa missään ole tyhjentävästi kerrottu. Itse
jättäisin "scenen" pois.

Sanastossa on tälläkin hetkellä mielestäni monia sanoja, jotka voisi
poistaa oikoluvusta. Huomasin tämän, kun selasin koko sanaston läpi
tavutusvihjeiden/sanarajojen näkökulmasta. Sanat ovat puhekieltä,
harvinaisempia sitaattilainoja tai ulkomaisia erisnimiä, jotka
saattavat olla haitaksi oikoluvun laadun kannalta.

> Olen samaa mieltä, ettei oikolukua saisi huonontaa kasvattamalla
> sanastoa turhaan. Uskon kuitenkin, että pitkiä ja vaikeita sanoja voi
> hyvällä omallatunnolla lisätä ilman, että homonyymejä ilmenisi.

Jep, pidemmät sanat tuskin ovat ongelma.

> Ihmettelen kuitenkin miksi voikko tunnistaa "yhdyssanoja" joissa on
> etunimi+sana, esim. "Teemunsilakka", ilmeisesti voikko ei edes tee
> mitään eroa erilaisten substantiivien välille?

Hyvä huomio. Voikossa näköjään genetiivissä erisnimet voivat vapaasti
tai vapaan näköisesti olla yhdyssanan määriteosana ilman yhdysmerkkiä.
Mieluummin ei. Jotkut erisnimet kyllä vakiintuvatkin osaksi käsitettä:
Ruotsin-laiva > ruotsinlaiva, Steiner-pedagogiikka >
steinerpedagogiikka.