[voikko-devel] Oikoluvun laatu: tuotemerkit, yritysten nimet ja harvinaiset sanat

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Nov 1 16:52:21 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Mitä taas tulee harvinaisiin sanoihin, joista tämä keskustelu sai
> alkuna: Jättäkää ne toistaiseksi laittamatta (Suomen kyliä ei
> esimerkiksi kannata ryhtyä listaamaan).

Tätä kylän koko -kysymystä mietin aiemmin, kun lisäilin Lapin kuntia ja
kyliä sanastoon. Tulin siihen tulokseen, että jotkut tavallaan
mitättömät kylät, kuten Nuorgam tai Sevettijärvi, ovat
siinä "mittakaavassa" tarpeeksi merkittäviä. Lisäksi matkailun ja
retkeilyharrastuksen vuoksi moni Lapin paikka on hyvinkin "suuri".
Yleisesti olen kyllä sitä mieltä, ettei kyliä ja kaupunginosia tarvita.
(Vaikka Helsingin Ullanlinnassa on monta kertaa enemmän asukkaita kuin
Inarin Sevettijärvellä.)

Ennemminkin ehdottaisin, että nykyistä sanastoa alettaisiin
tarkistamaan: Joukahainen -> Tehtävät. Verbit taisin suurimmaksi osaksi
tarkistaa yksin, mutta 18 000 nominin miettiminen yksin olisi
ikuisuusprojekti. Tarkistaminen on hidasta, jos sanat miettii
taivutuksen lisäksi kaikkien yhdyssana- ym. lippujen kannalta. Se on
silti hyödyllistä; ainakin moniin verbeihin tehtiin korjauksia.
Tarkistaminen on vähän tylsää hommaa, mutta se todennäköisesti parantaa
oikoluvun laatua.