[voikko-devel] toimimattomia yhdyssanoja

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Nov 6 10:48:39 EET 2006

Tero Kuparinen kirjoitti:

> En kyllä keksi mitään tapausta missä "anaali" toimisi adjektiivina.
> Ainoa mitä löysin oli "anaalinen vaihe" ja "anaalinen fiksaatio"
> tosin voikko ei tunne edes sanaa "anaalinen". Itse muuttaisin koko
> sanan "anaali" suoraan substantiiviksi, koska sitä käytetään paljon
> yksinäänkin, eikä vain etuliitteenä, mielestäni muutenkin kuin
> puhekielessä, ja lisäisin sanan "anaalinen" sanastoon.

Joo, psykoanalyysiin se liittyy, ja kielen näkökulmasta substantiivi on
luonnollisin valinta. Vertailumuotojakaan ei luultavasti tarvita muuten
kuin ehkä puhekielessä joskus. Lingsoftin nettioikoluku tosin hyväksyy
anaali-sanan vertailumuodotkin. Jos tältä pohjalta lähdetään, "anaali"
olisi Joukahaisessa joko adjektiivi-substantiivi tai substantiivi.
Lisäksi sanalle kuuluisi inet-lippu.