[voikko-devel] Lyhenteet

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Nov 11 23:02:44 EET 2006

On Saturday 11 November 2006 20:19, Teemu Likonen wrote:

> Kyllä minä periaatteessa kannatan sitä, että Voikko osaisi jättää
> pisteen pois kaksoispisteen edeltä. Sille on juuri ja juuri jonkin
> verran käyttöä, ja käyttäjän kannalta on mukavampaa, kun oikoluku
> tunnistaa oikean muodon.

Katselinpa tuota lyhenteet.lex-tiedostoa, ja aika epämääräistä tavaraa siellä
näkyy paikoin olevankin. Esimerkiksi löytyy lyhennettyjä kuukausien nimiä:

[alku: "tammik.", luokka: lyhenne, jatko: <loppu>, äs: aä];
[alku: "helmik.", luokka: lyhenne, jatko: <loppu>, äs: aä];
[alku: "toukok", luokka: lyhenne, jatko: <loppu>, äs: aä];
[alku: "kesäk", luokka: lyhenne, jatko: <loppu>, äs: aä];

Osa kuukausista on siis lyhennetty pisteen kanssa, osa ilman (pisteen kanssa
olisi oikein). Kaikkiin käyvät sekä etu- että takavokaalitaivutukset, vaikka
todellisuudessa kaikissa taipuva sana on "kuu", joka taipuu
takavokaalipäätteillä eli pitäisi olla äs: a. Näiden kohdalla kyllä sanoisin,
että taivutusmuotojen hyväksyminen on tarpeetonta, koska "tammik:ssa" ei
vaikuta järkevältä. Enkä ole ihan varma, ovatko kuukaudet oikoluvun kannalta
ylipäätään tarpeellisia lyhennettyinä.

Korjasin SMV:tä nyt niin, että jos lyhenteessä on jatko: <loppu>, niin siihen
ei voi laittaa mitään jatkoksi. Niinhän sen olisi pitänytkin olla, mutta
valitettavasti tuolla oli bugi jonka itse olin aiheuttanut toukokuun alussa
kommentoimalla pois yhden rivin liikaa. Tämä on nyt korjattu, samoin kuin ne
parikymmentä virheellistä lyhennettä tiedostossa lyhenteet.lex joissa pisteen
jälkeen erikseen sallittiin kaksoispisteen käyttö ja virheelliset kuukausien
lyhenteet (hups, aä-kentät jäivät vielä korjaamatta).

Jos nyt halutaan hyväksyä taivutukset oikein pisteellisille lyhenteille, ne
pitää laittaa sanastoon kahtena tietueena näin:
[alku: "esim.", luokka: lyhenne, jatko: <loppu>, äs: aä];
[alku: "esim", luokka: lyhenne, jatko: <kaksoispiste>, äs: ä];

Jatko-kentässä voi olla myös tavuviiva, jos halutaan sallia lyhenne
yhdyssanassa. äs-kenttään tulee taivutuspäätteen vokaalisointutyyppi (jos
jatko on <loppu>, niin sillä ei ole merkitystä, saa olla aina äs: aä).

En tiedä, mitkä noista pisteellisistä lyhenteistä ovat sellaisia, joissa
taivutusmuodot ilman pistettä ovat tarpeellisia. Niitä voi sinne lisäillä
tarpeen mukaan, laitoin esimerkin lyhenteen sinne ainoastaan esimerkin
vuoksi :)