[voikko-devel] käänteis- alkuiset sanat

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Nov 15 00:38:29 EET 2006

Teemu Likonen kirjoitti:

> Ai niin, kompositiiviksihan sitä kutsuttiin. Kutsuin sitä
> etuliitteeksi, koska se hyväksytään vain yhdyssanoissa ja ne ovat
> siten hieman etuliitteen omaisia.

Iso suomen kielioppi ei puhu kompositiivista vaan kaikki vain yhdyssanan
osana esiintyvät sanat tai morfeemit ovat nimeltään yhdysosamuotoja (s.
402). Näihin kuuluvat mm. hevos-, kymmen-, suur-, liuku-(mäki), jalko-,
asuin-, uima- jne. Myös vieraskieliset etuliitteet, esimerkiksi psyko-,
senso-, bio-, fysio- jne. Suurin osa siis sellaisia, jotka meidän
kieliopissa ovat etuliitteitä. Niin kuin todettu, Suomi-Malaga siis
tekee -s-päätteisiä yhdysosamuotoja -(i)nen-päätteisistä sanoista.
Tehdäänkö muista sanoista tai muulla tavalla automaattisesti
yhdysosamuotoja?