[voikko-devel] käänteis- alkuiset sanat

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 15 12:52:34 EET 2006

On Wednesday 15 November 2006 10:16, Teemu Likonen wrote:

> "Pitkä" on adjektiivi, ja niissä on sääntö, että nominatiivissa ne
> eivät voi olla yhdyssanan osana. "Pitkä" kyllä hieman käyttäytyy myös
> substantiivimaisesti, joten ehkä siitä voisi tehdä
> adjektiivi-substantiivin. Muutos pitänee tehdä SVN:ään, koska tuo on
> poikkeavasti taipuva.
>
> Alla oleva muutos tuntuisi toimivan. Laitetaanko mukaan?

Olisin hiukan varovaisempi tämän kanssa. Mielestäni "pitkäsoitto"
ja "pitkäveto" pitäisi laittaa sanastoon erikseen (tai soiton ja vedon
kirjoitusasuiksi), koska niissä merkityskin muuttuu: "pitkäsoitto" on eri
asia kuin "pitkä soitto" ja "pitkäveto" eri asia kuin "pitkä veto". Vähän
samoin kuin "hapanleipä" on eri asia kuin "hapan leipä". Mutta jos noita
pitkä-alkuisia löytyy paljon enemmänkin, niin silloin ehdottamasi muutos on
hyvä.

Sen sijaan "alkuperäisversio" on hyvinkin tarkasti sama asia
kuin "alkuperäinen versio", mikä tukee sitä että "alkuperäis" on sopiva
yleiseksi etuliitteeksi.

Laitoin s-imperatiivikorjauksen SVN:ään, kun se oli minulla jo valmiiksi
tehtynä.