[voikko-devel] Kiiski, närhi , tilhi, taivutus?

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Nov 25 10:03:17 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Nämä tapaukset, joissa aikaisemmin on hyväksytty kaksi
> muotoa ja nykyään joko molemmat tai vain toinen ovat aika hankalia.
> Ainakin minun kielikorvani pystyy kyllä sanomaan sen, että "kiisken"
> on parempi taivutus kuin "kiiskin", mutta sitten kun pitäisi
> arvioida, että pitäisikö se huonompi vaihtoehto silti sallia vai ei,
> minulta loppuvat taidot kesken.

Minun kielikorva sanoo, että molemmat ovat OK, mutta e:n kautta taivutus
on kyllä tutumman oloinen (se on yleisempi). Käyttäisin tällaisissa
tilanteissa itse kirjoittamassani tekstissä - ja suosittaisin muille
samaa - sitä muotoa, joka todennäköisimmin lukijoiden mielestä on
oikea. Kun kirjoittaa "kiisken", lukija harvemmin pysähtyy miettimään,
että olikohan tuo nyt oikein kirjoitettu. Mielestäni Voikossa voidaan
valita tämä lovi-taivutus.