[voikko-devel] Pieni päivitys lataussivulle

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Nov 27 12:07:39 EET 2006

On Monday 27 November 2006 10:08, Teemu Likonen wrote:

> openoffice.org-voikko-paketin (mahdollisessa) backportauksessa täytyy
> sitten muistaa, että Dapperin OpenOffice.orgin kanssa ei toimi
> debian/generate_dependencies.sh:ssa oleva
>
> LD_LIBRARY_PATH="/usr/lib/openoffice/program" [...]
>
> Riippuvuudet OpenOffice.orgiin eivät siis synny tuon polun avulla, vaan
> täytyy lisätä "käsin" riippuvuus pakettiin openoffice.org-core. Sen
> voinee tehdä esimerkiksi siten kuin on nykyisissä minun tekemissä
> openoffice.org-voikko-paketeissa.

Dapperin kanssa näyttäisi olevan vielä sekin ongelma, että OpenOfficen
upstream-versio saattaa muuttua ajan myötä. En kyllä osaa varmasti tulkita
osoitteesta
  https://launchpad.net/distros/ubuntu/dapper/+package/openoffice.org
löytyvää informaatiota, mutta sivun oikean laidan "Published as"-palkissa on
versiota 2.0.2 merkinnöillä "Release" ja "Security" mutta myös 2.0.3
merkinnällä "Proposed". Tarkoittaako tuo nyt sitä, että jonakin päivänä
Dapperin käyttäjät ehkä saavat OpenOffice-päivityksen versioon 2.0.3, joka ei
kyllä asennu nykyisen openoffice.org-voikon kanssa jonka tiedoissa on
  Conflicts: openoffice.org-core (>= 2.0.2.1)

Jos näin on, niin tuon Dapper-asennuslähteen ylläpito tarkoittaa, että sitä
kyllä pitää ihan oikeasti päivittääkin, ja mielellään aika synkronoidusti
virallisten päivitysten kanssa. Lemin kunnan lähdettä ei voi päivittää
nopeasti, koska päivitysten tekeminen vaatisi vähintään kolmen eri ihmisen
osallistumista eri vaiheissa. (Tämä on hyväkin asia, koska käyttäjät voivat
aika turvallisin mielin luottaa siihen ettei tuohon asennuslähteeseen voi
päätyä mitään haittaohjelmia tai huonosti testattuja paketteja.) Lisäksi on
jo sovittu, ettei päivityksiä Dapperille enää tehdä.

Sangen puolella taas voisi olettaa, että yksi ihminen voi tehdä tarvittavat
päivitykset nopeasti, he tekevät tätä myös työkseen ja ymmärtääkseni myös
ovat Canonicalin liikekumppaneita joten varmasti ainakin halutessaan saisivat
tiedon tulevista OOo-päivityksistä etukäteenkin. Eli tuntuisi siltä, että jos
he tekevät mitä lupasivat, Dapperin käyttäjille olisi ongelmattomampaa
käyttää jatkossa Sangen lähdettä kuin Lemin lähdettä. Mutta toisaalta on
niinkin, että on aika iso riski suositella käyttäjille sellaista
asennuslähdettä, jonka ylläpitäjä ei ole vielä tuottanut siihen ainoatakaan
omaa pakettiaan.

Mitä taas tulee tuon virallisen backports-lähteen mahdolliseen käyttöön, niin
siinäkin taitaa olla se ongelma, että backports-lähteessä voi olla eri
upstream-versio OOo:sta kuin vakaassa lähteessä, jolloin
openoffice.org-voikko voi olla samanaikaisesti yhteensopiva ainoastaan
jommankumman kanssa. Ellei sitten riippuvuuksia väljennetä, mikä tietysti on
mahdollista jos jotenkin pystyy muutoin varmistamaan, ettei
yhteensopivuusongelmia tule.

Joka tapauksessa, lisään tuon Timon ehdottaman tulevaan Ubuntuun liittyvän
maininnan lataussivulle.