[voikko-devel] Suomi-malagan taivutuskaavoista, Joukahaisen sanastosta

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 29 17:44:50 EET 2006

On Wednesday 29 November 2006 16:51, Teemu Likonen wrote:

> Sanastoa tarkistaessani olen huomannut, että ihan ajan tasalla ei
> taivutuksissa olla. Aiemmin oli puhetta karahka- ja kulkija-luokkien
> eroista. Listasin kaikki sanat omaan tiedostoon, ja kun nyt olen puolet
> karahka-sanoista käynyt läpi, näyttäisi, että reilusti suurin osa
> pitäisi siirtää kulkija-luokkaan. Ennemmin on kyse siitä, mitkä harvat
> sanat jätetään karahka-luokkaan. Hoidanko tutkimukseni loppuun ja
> tarjoanko muutosehdotukseni tänne listalle?

Voit tehdä niin jos haluat. Tai sitten tehdä muutokset suoraan Joukahaiseen,
muutoslokitiedoistahan näkee sitten mitä on muutettu, ja niitä voi sieltäkin
tarkistaa. Ne muutokset, jotka tähän mennessä olet tehnyt, näyttävät minusta
selvästi oikeilta. Katson joka tapauksessa kaikki tehdyt muutokset läpi joten
ne tulevat aivan varmasti tarkistetuiksi vaikka tekisitkin ne suoraan.

> Sivumennen huomasin, että "matala" ei oikein käy luokkaan <matala> vaan
> mieluummin <asema>. Epäilen, että tälläkin saralla olisi tarvetta
> suurille muutoksille.

Näyttää olevan totta. Luultavasti tuokin pitää korjata.

Nämä ovat kyllä sellaisia tapauksia, joissa useimmissa Hannu varmaan haluaa
laittaa historiallisen taivutusluokan vanhan taivutuksen mukaiseksi.
Tehdyistä muutoksista on kyllä helppo tehdä lista jälkikäteen tätä
tarkoitusta varten.

Harri

PS. Vein SVN:ään alustavan version yhdyssanojen muodostussääntöjä
käsittelevästä dokumentista. Ehkäpä kiireellisintä tällä hetkellä olisi
miettiä numeraalien käyttöä yhdyssanoissa. Tällä hetkellähän kehitysversiossa
tuollaisia yhdyssanoja ei hyväksytä lainkaan. Ehdotuksessani
on "kaksivaiheinen"-tyyppiset numeraaliyhdyssanat, mutta kaikki muut
puuttuvat vielä.