[voikko-devel] Suomi-malagan taivutuskaavoista, Joukahaisen sanastosta

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Nov 30 19:45:11 EET 2006

On Thursday 30 November 2006 07:42, Hannu Väisänen wrote:

> Pitäisi tehdä tiedostot 01valo.txt, 01aalto.txt, 01alku.txt, ...
> ast- ja txt-tiedostojen tietoja ei voi laittaa samaan tiedostoon,
> koska koodin generoinnissa ast-tiedostot luetaan kahdesti, mutta
> txt-tiedostot vain kerran.
>
> Sitä paitsi kahden erilaisen tiedon lukeminen samasta tiedostosta on
> hieman hankalampaa kuin yhdenlaisen tiedon lukeminen. Pitäisi mm.
> tarkistaa, ovatko tiedot oikeassa järjestyksessä.
>
> Tietysti koodin generointia voi muuttaa niin, että tiedot voidaan
> lukea samasta tiedostosta, mutta miksi muuttaa järjestelmää, joka
> [...]

No mehän olemme joka tapauksessa muuttamassa järjestelmää, joka jo toimii (ei
vanhakaan suomi.all varsinaisesti rikki ole). Mutta tämä ei ole mikään
oleellinen yksityöskohta, minulle käy kyllä asteveihtelutietojen pitäminen
eri tiedostossa ainakin toistaiseksi.

> Suomi-malagan dokumentaation lisenssi on GNU Free Documentation
> License Version 1.1 tai uudempi. Sopiiko?

Sopii kyllä, jos lisäksi hyväksyt Joukahaiseen tulevan version käytön myös
GPL-lisenssillä.

> Ennen:    [perusmuoto: "asettaa", alku: "ase", luokka: teonsana, jatko:
> <ammottaa>, äs: a]; Muutettu: [perusmuoto: "asettaa", alku: "aset", luokka:
> teonsana, jatko: <alittaa>, äs: a];
>
> Ennen:    [perusmuoto: "ehdottaa", alku: "ehdot", luokka: teonsana, jatko:
> <alittaa>, äs: a]; Muutettu: [perusmuoto: "ehdottaa", alku: "ehdo", luokka:
> teonsana, jatko: <ammottaa>, äs: a];

Miksi tämä muutos pitää tehdä?

> Ennen:    [perusmuoto: "Berija", alku: "Beri", luokka: sukunimi, jatko:
> <kulkija>, äs: a]; Muutettu: [perusmuoto: "Berija", alku: "Berij", luokka:
> sukunimi, jatko: <apila>, äs: a];
>
> Kulkija-taivutustyypistä tehdään johdoksia, joita apila-tyypistä ei tehdä:
> kulkijatar, kulkijuus.

Kyseessä on sukunimi, joista johdoksia ei tehdä (ainakaan Voikossa). Eli
silloin on samantekevää, kummassa luokassa sana on. Tuon sanan jättäminen
luokkaan <apila> olisi johtanut anomaliaan, jonka johdosta taivutusluokka
olisi pitänyt Joukahaisessa jakaa kahtia. En halua tehdä tätä jakoa nyt,
mutta mikäli ongelma koskee myös yleisnimiä (ja aiheuttaisi siis todellisia
muutoksia hyväksyttäviin johdoksiin), katson asiaa uudestaan. Nyt
Joukahaisessa ija-loppuiset menevät automaattisesti <kulkija>-luokkaan, muut
luokkaan <apila>.

> Sitten on vielä tapauksia, joissa taivutusluokkaa ei ole muutettu, mutta
> alku-kenttää on muutettu.
>
> Ennen:    [perusmuoto: "harhailla", alku: "harhail", luokka: teonsana,
> jatko: <arvailla>, äs: a]; Muutettu: [perusmuoto: "harhailla", alku:
> "harha", luokka: teonsana, jatko: <arvailla>, äs: a];

Hmm, eikös alku: "harhail" ole oikein tuolle kyseiselle sanalle?