[voikko-devel] Suomenkielinen Ubuntu Linux 6.06.1 LTS sisältää Voikon?

Timo Jyrinki timo.jyrinki at hut.fi
Sun Oct 1 14:27:15 EEST 2006

On Sun, 1 Oct 2006, Harri Pitkänen wrote:

> Sinänsä on vain hyvä asia, jos Voikon käyttö on tehty helpommaksi.

Joo, näin on.

> Teemu voi toivottavasti pian kertoa, miten he ovat tämän tehneet.

Jos vaikuttaa toimivalta niin voisin Ubuntu Suomen sivuilta linkata
tuohon kyllä jossain vaiheessa PC-version osalta, tai varmaankin
erillisellä rivillään.

Sangellahan oli jo aiemmin aikoinaan suomenkielinen live-CD.

> En kyllä ymmärrä, minkä takia Canonical antaa (vai antaako?) edustajiensa
> levittää muunnettuja levykuvia niin, ettei niistä selvästi käy ilmi että
> kyseessä ei ole virallinen versio. Ei tämä ainakaan tee käyttäjätuen
> antamista kenellekään helpommaksi.

Canonical tuskin on tietoinen tuosta, Ubuntuun liittyviä tukipalveluita
tarjoaa sadat eri yritykset eikä niitä luultavasti erityisemmin valvota.
Sange on toki vielä erillisessä Affiliate-ohjelmassa, en tiedä mitä siihen
kuuluu.

Laittelin jo sähköpostia kyllä tuosta, että ubuntu.fi:n merkitystä
(pohjimmiltaan yrityksen oma mainos/esittelysivusto) suhteessa
Canonicaliin ja Ubuntu Suomeen voisi eriyttää. Suurin ongelma tuossa on
lähinnä se, että ubuntu.fi näyttää ja nimeltään kuulostaa "oikeasti
viralliselta" Ubuntu-sivustolta, vaikka sillä ei ole suoraan tekemistä
Canonicalin tai Ubuntun yhteisön kanssa. Sitten toisekseen voisi kyllä
varmaan mainita että se yksi levykuva on heidän itse tekemänsä.

-Timo