[voikko-devel] Suomenkielinen Ubuntu Linux 6.06.1 LTS sisältää Voikon?

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Oct 1 15:15:55 EEST 2006

On Sunday 01 October 2006 14:27, Timo Jyrinki wrote:

> Canonical tuskin on tietoinen tuosta, Ubuntuun liittyviä tukipalveluita
> tarjoaa sadat eri yritykset eikä niitä luultavasti erityisemmin valvota.
> Sange on toki vielä erillisessä Affiliate-ohjelmassa, en tiedä mitä siihen
> kuuluu.

Luultavasti Canonicalin pitäisi olla tietoinen, jos Ubuntusta tehdään
muunneltuja versioita joita edelleen kutsutaan Ubuntuksi:
http://www.ubuntu.com/ubuntu/TrademarkPolicy/

Myös Debianilla on vastaava rajoitus: asennuslevyä saa kutsuta "Debian
GNU/Linux" -asennuslevyksi vain, jos se sisältää "oikean" Debianin, ei
muunnelmia.

> Laittelin jo sähköpostia kyllä tuosta, että ubuntu.fi:n merkitystä
> (pohjimmiltaan yrityksen oma mainos/esittelysivusto) suhteessa
> Canonicaliin ja Ubuntu Suomeen voisi eriyttää. Suurin ongelma tuossa on
> lähinnä se, että ubuntu.fi näyttää ja nimeltään kuulostaa "oikeasti
> viralliselta" Ubuntu-sivustolta, vaikka sillä ei ole suoraan tekemistä
> Canonicalin tai Ubuntun yhteisön kanssa. Sitten toisekseen voisi kyllä
> varmaan mainita että se yksi levykuva on heidän itse tekemänsä.

Samaa mieltä tästä.

Minun kannaltani tärkein asia on yrittää huolehtia siitä, että Lemin kunnan
asennuslähteitä käytetään vain siten, että käyttäjä ne lisää jälkikäteen
asennettuun jakeluun. Tähän on kolme syytä:
1) Ongelmatilanteessa ihmiset osaavat kääntyä oikean tahon (asennuslähteen
tehneen henkilön) puoleen, jolloin mahdolliset viat saadaan nopeimmin
korjattua.
2) Käyttäjät ymmärtävät, että kyseessä on epävirallinen asennuslähde,
vaikkakin pyrkimyksenä toki on levittää vain testattuja ja hyvälaatuisia
paketteja.
3) Kaupallinen ohjelmistonlevitys ei kuulu kuntien toimialaan, joten jos
yritykset alkavat integroida noita asennuslähteitä omiin tuotteisiinsa,
vaarantuu mahdollisuus asennuslähteiden pitämiseen Lemin kunnan palvelimella
hyvin nopeasti.

Teemu: kirjoitit, että sources.list sisältää viitauksen Lemin kunnan
palvelimeen. Onko kyseessä vain viittaus kommentissa, vai aktiivinen
asennuslähderivi? Jälkimmäisessä tapauksessa minun on ryhdyttävä
jonkinlaisiin toimenpiteisiin asian johdosta.